De spoorlijn Bünde (Westfalen) - Bassum.

Op 4 augustus 2025 zijn een aantal foto's van het station Kirchlengern toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.

Op 26 februari 2025 zijn een aantal emplacementstekeningen toegevoegd en zijn een aantal kleine correcties en aanvullingen aangebracht.

De spoorlijn Bünde (Westfalen) - Bassum is een spoorlijn in de deelstaten Nordrhein - Westfalen en Nedersaksen en is als spoorlijn 2982 onder beheer van DB Netze.

Het traject werd door de Preußische Staatseisenbahnen in fasen geopend tussen 1 oktober 1899 en 1 augustus 1901.
Sinds 1994 is er geen personenvervoer meer tussen Rahden (Kr. Lübbecke) en Bassum en is dat traject opgebroken, met uitzondering van het gedeelte Barenburg tot Sulingen dat in gebruik is voor goederenvervoer.

Langs deze spoorlijn liggen van zuid naar noord de volgende stations en haltes:

Een kaart van de spoorlijn.

Kirchlengern / Bünde(Westfalen)

Kirchlengern

Het station Kirchlengern ligt aan de spoorlijn Löhne - Rheine bij km. 90,257.
De beveiliging van dit station bestond uit de post Kf.
Deze post staat aan de oostzijde van het emplacement.
In de post was een Spurplandrucktastenstellwerk type Siemens, zonder Weichenselbstlauf geplaatst.

Bij het station Kirchlengern takt de spoorlijn richting Herford af van de spoorlijn Löhne - Rheine.

    

Een goederentrein richting Bünde getrokken door locomotief 145 036-0 bij de passage van het station Kirchlengern (links)
en het treinstel VT 2.07.c bij de passage van het station Kirchlengern (rechts) d.d. 30 augustus 2008.
(Foto's: Jan-Christian Schulze)    (bron: www.bahnbilder.de)


    

Het stellwerk Kf  (links) en het Drucktastenstellwerk type Siemens, zonder Weichenselbstlauf  (rechts) in het jaar 1986.
(Foto's: Kay Wildhagen)



Een close-up van het Drucktastenstellwerk type Siemens, zonder Weichenselbstlauf in het jaar 1986.
(Foto: Kay Wildhagen)

Bünde

Het station Bünde (Westfalen) ligt aan de spoorlijn Löhne - Rheine bij km. 98,542 en is het startpunt van de spoorlijn Bünde (Westfalen) - Bassum.
De hoofdspoorlijn tussen Löhne en Rheine werd in 1856 als onderdeel van de Hannoverschen Westbahn geopend.

Het stationsbord luidt Bünde (Westf.) - Die Zigarrenstadt.
Het herinnert eraan, dat Bünde het centrum van de Europese tabaksindustrie was.
Rond het station waren diverse fabrieken van de tabaksindustrie, die per goederentrein tabak kreeg aangeleverd en ook het transport van de eindproducten ging via het spoor.
Al deze fabrieken bij het station bestaan niet meer.
Wat nog aan die tijd herinnert is het nabijgelegen Tabakspeicher, een van de vele pakhuizen in het stationsgebied.
Jaarlijks vindt tussen het station en de Tabakspeicher op het stationsplein het Tabakspeichermarkt plaats.


Het sporenplan van Bünde (Westfalen).

Alle foto's zijn, voor zover niet anders is vermeld, gemaakt op 7 april 2018 door Peter-Paul van Birgelen en Wim Vos.

DSCN0125.jpg

De oostzijde van het emplacement gezien in oostelijke richting met rechts het stellwerk Bf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0127

De oostzijde van het emplacement gezien in oostelijke richting met het stellwerk Gf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0126

Het uitrijsein S2.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0222

De oostzijde van het emplacement gezien
vanuit het stellwerk Bf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


In de post is met ingang 12 december 1982 een Drucktastenstellwerk type Siemens Sp Dr S 60 geplaatst.
Vanuit deze post wordt ook het emplacement van Kirchlengern bediend.

DSCN0128

Het stellwerk Bf.
De auto met het uit privacybescherming onzichtbaar gemaakte Nederlandse kenteken
is van de fotograaf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0215

Het interieur van het stellwerk Bf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0219

Het interieur van het stellwerk Bf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4190

Het interieur van het stellwerk Bf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4191

Het interieur van het stellwerk Bf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4200

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)
Ten westen van het station Bünde liggen een aantal
overwegen met videobewaking m.b.v. de 7 monitoren.

IMG_4197

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4199

Diverse hulpapparatuur in het stellwerk Bf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0216

Een detail van toestel met de sporen richting Bruchmühlen (oranje)
en Holzhausen - Heddinghausen (groen).
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0217

Een detail van toestel met het station Bünde.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0218

Een detail van toestel met het emplacement Kirchlengern (paars)
en het oostelijke gedeelte van het emplacement Bünde.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0221

Het toestel voor een spreekverbinding met de verschillende overwegen
ten westen van het station Bünde.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Holzhausen - Heddinghausen

Het station Holzhausen - Heddinghausen ligt aan de spoorlijn Bünde - Bassum bij km. 13,815.

De beveiliging van dit station bestaat uit de post Hf.
Deze post staat aan de noordzijde van het emplacement bij de overweg in de Rumenstraße.

In de post is een handelinrichting model Einheitsbauart, diverse Hersteller geplaatst en een stelknoptoestel model E43 met lampjes geplaatst.
Met de handelinrichting worden de wissels en seinen aan de noordzijde van het emplacement bediend en met het stelknoptoestel worden de wissels en seinen aan de zuidzijde van het emplacement bediend.
De koppeling tussen de beide toestellen vindt plaats met behulp van twee vensters in de blokkast op de handelinrichting; na de bediening van deze vensters kan de groene stelknop worden omgelegd waarna de rode seinstelknoppen kunnen worden omgelegd.


Het sporenplan van Holzhausen - Heddinghausen.


IMG_4124

De overweg in de Rumenstraße met het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0130

De noordzijde van het emplacement gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0133

De noordzijde van het emplacement gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4123

Het spoor richting Lübbecke.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4126

Het uitrijsein is uit de stand "stop" gebracht voor een trein richting Lübbecke.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4127

Het vertrek van een trein richting Lübbecke.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4128

Het vertrek van een trein richting Lübbecke.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0134

Het vertrek van een trein richting Lübbecke.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0135

Het emplacement in noordelijke richting
met de uitrijseinen richting Lübbecke.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4129

Het emplacement in noordelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4130

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4131

Het uitrijsein C richting Bünde met een Rautentafel.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0142

Het "wees" sein E.
Na de opbraak van het spoor is dit sein
en de Rautentafel blijven staan.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0140

Het handwissel 0031
Dit handwissel was met een slot uitgerust.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4132

De omzetstoel van het handwissel 0031.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4133

De omzetstoel van het handwissel 0031.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4135

Het slot van het handwissel 0031.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4163

Het interieur van het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0176

Het interieur van het stellwerk Hf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0172

Het interieur van het stellwerk Hf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4165

De blokkast in het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4166

De blokkast in het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4167

Het interieur van het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0175

Het fabrieksplaatje op de handelinrichting in het stellwerk Hf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0174

Een detail van de blokkast in het stellwerk Hf.
Het linker en het middelste venster dienen voor
de koppeling met het stelknoptoestel.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4164

Het stelknoptoestel in het stellwerk Hf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0177

Het stelknoptoestel in het stellwerk Hf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4168

Het windwerk voor de bediening van de overweg in de Rumenstraße.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Lübbecke (Westfalen)

Het station Lübbecke (Westfalen) ligt aan de spoorlijn Bünde - Bassum bij km. 18,529.


Het sporenplan van Lübbecke (Westfalen)

De beveiliging van dit station bestaat uit de post Lf.
Deze post is ondergebracht in het stationsgebouw.
In de post is een handelinrichting Bauart Jüdel, einheitsähnlich geplaatst.

IMG_4140

Het emplacement gezien in noordelijke richting met het fraaie en behoorlijk grote stationsgebouw
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting

DSCN0150

Een detail van het fraaie stationsgebouw.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4139

Het emplacement gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0149

De aankomst van een trein uit de richting Epselkamp.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)



IMG_4162

Het vertrek van een trein richting Epselkamp.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0147

Een aantal spannwerken.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0148

Een spannwerk.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4138

Het opschriftplaatje.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0151

Een sleutelkastje op het perron voor het vrijmaken van een ingestelde rijweg.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0152

Het interieur van het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4142

Het interieur van het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0162

Het rechter gedeelte van de handelinrichting
in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4143

Het linker gedeelte van de handelinrichting
in het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0154

De extra blokkast in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4144

De storingsmelders voor de automatische overwegen (boven) en diverse signaleringslampjes (onder) in het stellwerk Hf.
Een opmerking voor de oplettende kijker:
De kalender loopt een dagje achter!!
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0165

Een steutel in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0166

Diverse sleutels in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4145

Het gedeelte van de handelinrichting voor de afhandeling van het treinverkeer van een naar Epselkamp.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4146

Het gedeelte van de handelinrichting voor de afhandeling van het treinverkeer van een naar Holzhausen - Heddinghausen.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4147

De sein-, wissel- en grendelhandels in het stellwerk Lf.
De beide inrijseinen worden bediend met de Windes.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0168

Bijzondere vensters in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_4152

De fahrstraßenhebels en de blocksperren
in het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4156

De blocksperren van het blokstelsel richting Holzhausen - Heddinghausen in het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4158

Een detail van de handelinrichting in het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4149

Het toestel voor de koppeling van de overweg met de beveiliging in het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Spooraansluitingen Lübbecke Hafen en BESTA Eisen- und Stahlhandelsgesellschaft mbH

Tussen de stations Lübbecke en Espelkamp liggen bij km. 21,200 de spooraansluiting Lübbecke Hafen en bij km. 21,551 de spooraansluiting BESTA Eisen- und Stahlhandelsgesellschaft mbH;
de spooraansluiting Lübbecke Hafen is inmiddels vervallen.
Deze spooraansluitingen worden bediend vanuit Lübbecke.
Voor deze bediening worden in Lübbecke de uitrijseinen normaal bediend.

DSCN0169

De fahrstraßenhebel voor de bediening van de spooraansluitingen
Lübbecke Hafen en Besta in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0167

De seinhandels voor de bediening van de uitrijseinen richting
Lübbecke Hafen, Besta en Epselkamp
in het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0213

De overblijfselen van de spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0208

De "bedieningspost" bij de vervallen spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4188

De spooraansluiting Besta gezien in noordelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0209

De spooraansluiting Besta gezien in noordelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0210

De spooraansluiting Besta gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0211

De passage van een trein richting Epselkamp bij de spooraansluiting Besta.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4186

De spooraansluiting Besta gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4189

De overweg Zur Rauhen Horst bij de spooraansluiting Besta gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0203

Het interieur van de "bedieningspost" bij de spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0204

Het blokkastje in de "bedieningspost" bij de spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0205

De sleutelkastjes in de "bedieningspost" bij de spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0206

De Rufzeigentafel in de "bedieningspost" bij de spooraansluiting Lübbecke Hafen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Espelkamp

Het station Espelkamp ligt aan de spoorlijn Bünde - Bassum bij km. 26,869.


Het sporenplan van Espelkamp


De beveiliging van dit station bestaat uit de post Ef.
Deze post is ondergebracht in het stationsgebouw.

In de post is een Drucktastenstellwerk model Siemens, zonder automatische wisselbediening geplaatst.

IMG_4175

Het stationsgebouw van Espelkamp.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0181

De aankomst van een trein uit de richting
Rahden (Kr. Lübbecke).
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0184

Het vertrek van een trein richting Lübbecke.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0186

Het interieur van het stellwerk Ef.
Omdat wij geen toestemming kregen om in de post te fotograferen
is deze foto "stiekem" door het raam gemaakt.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Rahden (Kr. Lübbecke)

Het station Rahden (Kr. Lübbecke) ligt aan de spoorlijn Bünde - Bassum bij km. 33,010.

Bij dit station eindigen de reizigerstreinen.


Het sporenplan van Rahden (Kr. Lübbecke)

De beveiliging van dit station bestaat uit de post Rmf.
Deze post staat aan de zuidzijde van het emplacement.

In de post is een handelinrichting Bauart Jüdel, einheitsähnlich geplaatst.

IMG_4178

Het emplacement gezien in noordelijke richting
met links het stationsgebouw
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4179

Het noordelijke gedeelte van het emplacement met op de achtergrond het depot van de Museumeisenbahn Rahden - Uchte.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4180

Het zuidelijke gedeelte van het emplacement gezien in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4181

Het stellwerk Rmf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Omdat wij geen contact konden krijgen met de seinhuiswachter (er zat geen bel bij de deur) en hij hoorde onze klopsignalen op de deur kennelijk niet hebben wij helaas geen foto's in de post kunnen maken.

Sulingen

Het station Sulingen ligt aan de spoorlijn Bünde - Bassum bij km. 66,400.
Met ingang van 1 juni 1994 werd het reizigersvervoer op het traject Rahden - Bassum stopgezet.
Het vrachtvervoer volgde op 3 juni 1994 en het traject werd op 31 december 1997 gesloten (met uitzondering van het traject Sulingen - Barenburg).
Tot op de dag van vandaag bedient DB Cargo Germany incidenteel dit deel van het taject vanuit Diepholz via Sulingen naar de ExxonMobil vestiging in Barenburg.


Twee reizigerstreinen op 1 juni 1994 ( de laatste dag van het reizigersvervoer ).
(bron: Wikipedia)



Een reconstructie van de emplacementstekening in het jaar 1923.

Zoals uit deze tekening was het emplacement vroeger veel groter en zijn er in de loop van de jaren veel sporen opgebroken.
De draaischijf met bijbehorende locomotiefloods is opgebroken, de spoorlijn richting Nienburg (Weser) is opgebroken terwijl de spoorlijn richting Bassum buiten explotatie is genomen.


Het huidige sporenplan van Sulinngen.

De beveiliging van dit station bestaat uit de posten Sf en Sn.
Deze post Sf staat aan de zuidzijde van het emplacement en de post Sn staat aan de noordzijde van het emplacement; de post Sn is in het jaar 2009 vervallen.

In de beide posten is (was) een handelinrichting model Einheitsbauart, diverse Hersteller geplaatst.
De post Sf is normaal niet bemand en is slechts in dienst tijdens de bediening van de ExxonMobil vestiging in Barenburg.

Omdat wij op zaterdag 7 april 2018 een bezoek hebben gebracht aan deze spoorlijn was de post Sf niet bemand en konden dus helaas geen foto's in de post worden gemaakt.

DSCN0191

Het emplacement gezien in noordelijke richting
met links het stellwerk Sf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4183

Het stellwerk Sf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0192

Het zuidelijke gedeelte van het emplacement gezien in noordelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_4184

De spoorlijn richting Rahden.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


DSCN0193

De bijzondere trekdraadgeleiding voor de overwegbediening bij het stellwerk Sf.
Omdat het bedieningstoestel waarschijnlijk in de hoek van de post stond was dit
de eenvoudigste manier om de trekdraden naar buiten te geleiden.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0194

De bijzondere trekdraadgeleiding voor de overwegbediening bij het stellwerk Sf.
Omdat het bedieningstoestel waarschijnlijk in de hoek van de post stond was dit
de eenvoudigste manier om de trekdraden naar buiten te geleiden.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)



DSCN0195

De noordzijde van het emplacement met op
de achtergrond het stellwerk Sn.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0196

De noordzijde van het emplacement met op
de achtergrond het stellwerk Sn.
In de sporen zijn afsluitborden geplaatst.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0197

Het windwerk voor de overwegbediening met op
de achtergrond het stellwerk Sn.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

DSCN0201

Het stellwerk Sn.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Laatste wijziging: 4-8-2025

Terug naar de homepage Terug naar foto's