Emslandstrecke (deel 2)

De Emslandstrecke is de spoorlijn tussen de stations Norddeich Mole en Münster.
De naam Emslandstrecke is ontstaan omdat deze spoorlijn bijna volledig de rivier de Ems volgt.

Langs deze spoorlijn liggen van noord naar zuid de stations Norddeich Mole, Norden, Mariënhafe, Abelitz Bbf, Emden Hbf, Oldersum, Leer (Ostfriesland), Ihrhove, Papenburg (Ems), Aschendorf, Dörpen, Lathen, Haren, Meppen, Holthausen (Ems), Lingen (Ems), Hanekenfähr, Leschede en Salzbergen.

Op 23 april 2025 zijn een aantal nieuwe emplacementstekeningen en een aantal nieuwe foto's toegevoegd; deze nieuwe toevoegingen zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving bij de toevoegingen.
Tenslotte is de lay-out van deze pagina aangepast aan de huidige standaard.


Een kaart van de spoorlijn.


Alle foto's zijn gemaakt op 27 mei 2015 door Peter-Paul van Birgelen en Wim Vos.
In dit deel zijn alleen foto's geplaatst van de stations Emden, Oldersum, Leer en Ihrhove; de overige stations volgen in de volgende delen.

Emden

Het station Emden ligt aan de spoorlijn Norddeich Mole - Emden bij km. 2,2.
Het station bestaat uit twee delen t.w. Emden Hbf en Emden Rbf.
De beveiliging van dit station bestaat uit één post; in deze post is een Spurplandrucktastenstellwerk Lorenz (Alcatel SEL), bauart 60 geplaatst.
Vanuit de post worden ook de drie bruggen over de Emder Fahrwasser bediend.


Het sporenplan van Emden Rbf en Emden Hbf.

IMG_2958

Het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800818

Het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen).
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2957

Het emplacement van Emden Rbf in zuidelijke richting vanuit het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800809

Het emplacement van Emden Rbf in zuidelijke richting vanuit het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800820

Het emplacement in zuidelijke
richting ter hoogte van het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_2952

De geopende verkeersbrug gezien
vanuit het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800813

De geopende spoorbruggen gezien
vanuit het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800810

Een trein op de spoorbrug gezien
vanuit het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2960

De enkelsporige spoorbrug.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2959

De voetgangers- en fietsbrug.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_2943

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800806

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2944

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2945

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2946

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800804

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2949

Het interieur van het stellwerk Ef.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2948

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800807

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800805

Een detail van het signaleringstableau.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800814

Het toestel voor de
bediening van de verkeersbrug.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800815

Het toestel voor de
bediening van de spoorbrug.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2953

Het toestel voor de bediening van de voetgangers- en fietsbrug.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800812

Een monitor met zicht op de
voetgangers- en fietsbrug.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800816

Een detail van één van de toestellen
voor de brugbediening.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Oldersum


Het station Oldersum ligt aan de spoorlijn Emden - Leer bij km. 339,310.
De beveiliging van dit station bestaat uit één post; in deze post is een Spurplandrucktastenstellwerk Lorenz (Alcatel SEL), bauart 60 geplaatst.


Het sporenplan van Oldersum.

IMG_2968

Het dienstgebouw van Oldersum.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800827

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2970

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2971

Het emplacement in noordelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800828

Het emplacement in noordelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800822

Het interieur van het stellwerk Of.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2962

Het Spurplandrucktastentoestel
in het stellwerk Of.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2966

Een detail van het Spurplandrucktastentoestel.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2967

Een detail van het Spurplandrucktastentoestel.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800823

Een close-up van het middengedeelte van het Spurplandrucktastentoestel
in het stellwerk Of.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2964

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2965

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800824

Diverse hulpstukken in het stellwerk Of.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Leer (Ostfriesland)

Het station Leer (Ostfriesland) ligt aan de spoorlijn Emden - Papenburg bij km. 323,300.
Bij dit station takt spoorlijn richting Oldenburg af.
De beveiliging van dit station bestaat uit één post; in deze post is een Spurplandrucktastenstellwerk Siemens, standardbauart 60 geplaatst.


Het sporenplan van Leer (Ostfriesland).

IMG_2981

Het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2978

Het emplacement in zuidelijke
richting vanuit het stellwerk Lf
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2977

De sporen in noordelijke
richting vanuit het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2982

Het emplacement in zuidelijke
richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2983

Het emplacement in noordelijke
richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800831

Aankomst van een trein uit de richting Oldenburg.
De trein langs het perron op spoor 2 is de
Arriva trein uit Groningen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800832

Aankomst van een trein uit de richting Oldenburg.
De trein langs het perron op spoor 2 is de
Arriva trein uit Groningen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800833

Drukte voor de gesloten overweg.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800834

Vertrek van een goederentrein richting Emden.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2972

Het interieur van het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


JD800830

Het interieur van het stellwerk Lf.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2973

Het linker deel van het
signaleringstableau in
het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2974

Het rechter deel van het
signaleringstableau in
het stellwerk Lf.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2975

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2976

De werkplek van de fahrdienstleiter.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Ihrhove

Het station Ihrhove ligt aan de spoorlijn Emden - Papenburg bij km. 315,286.
Bij dit station takt spoorlijn richting Nieuwe Schans (Groningen) af.
De beveiliging van dit station bestaat uit één post; in deze post is een Spurplandrucktastenstellwerk Siemens, standardbauart 60 geplaatst.


Het sporenplan van Ihrhove.

JD800846

Het stellwerk If.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2993

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800845

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2996

Het emplacement in zuidelijke richting.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800843

De aankomst van een Arriva trein uit Groningen.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_2992

Het vertrek van een Arriva trein
richting Groningen.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2994

De sporen richting Leer.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2995

Het rangeersein 2v.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2991

Het interieur van het stellwerk If.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800836

Het bedieningstoetsel van het stellwerk If.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)


IMG_2988

Het linker deel van het toestel
in het stellwerk If.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2989

Het midden gedeelte van het toestel
in het stellwerk If.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2986

Het rechter gedeelte van het toestel
in het stellwerk If.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)


Op de bovenstaande foto's is een rijweg van Bad Nieuweschans naar Leer ingesteld.

IMG_2987

Een detail van het toestel in het stellwerk If met onder
de spoorlijn richting Bad Nieuweschans
en de spooraansluiting te Weener.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

IMG_2985

Een detail van het toestel in het stellwerk If met onder
de spoorlijn richting Bad Nieuweschans.
(Foto: Wim Vos)
(Klik op de foto voor een vergroting)

JD800841

De werkplek van de fahrdienstleiter in het stellwerk If.
(Foto: Peter-Paul van Birgelen)
(Klik op de foto voor een vergroting)

Het grensbaanvak Ihrhove - Bad Nieuweschans

Voor het grensbaanvak Ihrhove - Bad Nieuweschans is een aanvullende overeenkomst over de lokale bijzonderheden voor dit grensbaanvak opgesteld door en .


De situatietekening van het baanvak Ihrhove - Bad Nieuweschans.

Aanvaring Friesenbrücke.

De Friesenbrücke bij Weener werd in de avond van 3 december 2015 om 18.40 uur geramd door het vrachtschip Emsmoon, varende onder de vlag van Antigua en Barbuda.
Omdat de brug is ingestort, is er daardoor geen treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer mogelijk en is vervangend busvervoer ingesteld tussen Bad Nieuweschans en Leer.
Na aanpassing van de beveiliging te Weener waar een keermogelijkheid is ingebouwd kon het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Weener worden hervat en kon het vervangend busvervoer worden uitgevoerd vanaf Weener hetgeen een aanzienlijke verkorting van de reisduur opleverde.
Er werd toen een klassiek meganisch niet bedienbaar voorsein geplaatst en bij het stootblok staat een afgekruist lichtsein dat constant rood licht toont..

          

Het niet bedienbare "speciale" voorsein te Weener d.d. 23 april 2024 (links), de achterzijde van het stootblok en het afgekruiste lichtsein (midden) en het kastje voor het in werking stellen van de overweg bij km. 8,6 (rechts).
Omdat de Friesenbrücke door een aanvaring sinds 3 december 2015 buiten dienst is en daarom vanuit Leer het inschakelcontact van deze overweg niet bereden kan worden,
dient de machinist na het kopmaken in Weener de overweg middels het kastje in werking te stellen.
De linker foto is een uitsnede uit een film van een cabinerit tussen Groningen en Weener en de middelste en rechter foto's zijn gemaakt door Robert Stremming op 6 juni 2021.

De schade aan de brug was zo groot dat reparatie onmogelijk was en daarom moest de brug volledig vervangen worden.

     

De zwaar beschadigde brug d.d. 4 december 2015.
(Foto's: Jan Oosterhuis)   (bron: Wikipedia)

Voor meer informatie over de bouw van de nieuwe brug klik hier.

De overige stations worden behandeld in de delen 3 t/m 5.
Laatste wijziging: 23-4-2025

terug naar de homepage terug naar foto's