Köln Messe / Deutz - Köln Hbf en Köln Betriebsbahnhof.

Op 23 en 24 juni 2000 heb ik een bezoek gebracht aan de stations Köln Messe / Deutz, Köln Hbf en Köln Betriebsbahnhof.

Alle foto's zijn, voorzover niet anders is vermeld gemaakt door Wim Vos.

Köln Messe / Deutz

Het station Köln Messe / Deutz ligt in het stadsdeel Deutz van de Duitse stad Keulen.
Het station is een kruisingsstation met twee sporen op het onderste (twee perrons met twee sporen: 11 en 12) en acht op het bovenste niveau (vier perrons met elk twee sporen: 1 en 2, 4 en 5, 7 en 8 en S-Bahn 9 en 10).
Het station is gelegen aan de lijnen Köln - Hamm, Köln - Duisburg, Köln Hbf - Köln Messe / Deutz, Köln - Mülheim - Köln - Kalk en Köln - Gießen.


Het sporenplan van Köln Messe / Deutz.


In de post was met ingang van 11 mei 1997 een electronische beveiliging geplaatst waar de rijwegen en overige commando's met behulp van een aanraakpen op een schematische afbeelding van het sporenplan worden uitgevoerd.
In juni 2008 werd het systeem omgebouwd naar muisbediening en werd de afstandsbediening vanuit de betriebscentrale in Duisburg in gebruik genomen.
Vanaf september 2024 wordt de beveiliging van dit station weer vanuit de nieuw gebouwde post in Keulen bediend.

Köln-Deutz021

Een ICE 3 tijdens het doorijden richting Köln Hbf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz003

Het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz002

Het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz010

De losse locomotief 103 184-8.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Deutz009

De aankomst van een internationale trein uit België.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz005

De belgische meersysteemlocomotief.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz006

Een Thalys bij de aankomst vanuit Parijs.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz007

De sporen richting Köln met de Hohenzollernbrücke.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Deutz004

Het emplacement in oostelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz011

Het emplacement in oostelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz012

Het emplacement in oostelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz001

Het emplacement in oostelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Deutz013

Het interieur van het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz014

Een werkplek in het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz020

De werkplek van één van de twee treindienstleiders.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz018

De bedienplek waarmee alle commando's
kunnen worden gegeven.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Deutz015

De monitoren in het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz016

De monitoren in het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz017

De monitoren in het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Deutz019

De monitoren in het stellwerk Df.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln Hbf

Köln Hauptbahnhof (Köln Hbf) is het centraal station van de Duitse stad Keulen.

De ligging van het station is uiterst centraal, gelijk naast de Dom van Keulen.
Op dit station stoppen zowel ICE-, IC- en EC-treinen als alle regionale treinen in de regio.
Het station heeft 11 perronsporen, een geïntegreerd S-Bahnstation en twee metrostations.

In 1854 werd besloten om in plaats van de toen vijf treinstations in de stad één groot centraal station aan te leggen. In 1859 werd de "Centralbahnhof" geopend, gelijk naast de Dom van Keulen met een nieuwe brug over de Rijn. Dit station bleek gauw te klein.
In 1889 werd de nieuwe "Hauptbahnhof" geopend, op de plaats van de vorige "Centralbahnhof". In de Tweede Wereldoorlog werd het verwoest en tot 1953 duurde de wederopbouw.
In 1968 werd het station uitgebreid met twee U-Bahnstations en in 1991 werd het station uitgebreid met twee S-Bahnperrons.

De sporen zijn ingericht om bijna alleen doorgaande treinen te verwerken. Behalve voor de S-Bahn sporen aan de noordkant, zijn de sporen per richting gesplitst. De zuidelijke sporen worden gebruikt voor de treinen naar de zessporige Hohenzollernbrücke over de Rijn. De treinen in de westelijke richting gebruiken de noordelijke sporen en de weinige treinen die keren gebruiken de middensporen van het station. Aan de westzijde van de sporen zijn er gescheiden verbindingen (richting west / hoog, richting oost /laag) op alle aansluitende spoorlijnen, zodat er geen kruisende treinbewegingen zijn. Deze richtingscheiding wordt gehandhaafd tot voorbij het Köln-Deutz station. De S-bahn sporen worden naast de S-bahn ook gebruikt voor lokale treinen en doen niet mee met de richtingsscheiding.

De goederentreinen gebruiken de Südbrücke en komen doorgaans niet door het Hauptbahnhof.

Het bezoek aan het stellwerk Kf ging op een behoorlijk "vreemde" manier.
In de eerste instantie sprak ik op het perron een functionaris van de Deutsche Bakn aan met het verzoek of het mogelijk was dat ik een bezoek kon brengen aan het stellwerk maar het antwoord was zoals viel te verwachten negatief.
Ik ben toen per trein naar het station Köln Messe / Deutz gereisd om daar foto's te gaan maken.
Ik weet niet meer hoe ik in het stellwerk aldaar ben binnengekomen maar ik werd daar wel hartelijk ontvangen.
In een gesprek met de daar dienstdoende fahrdienstleiter kwam ter sprake dat ik wel graag een bezoek wilde brengen aan het stellwerk Kf te Köln Hauptbahnhof.
Deze fahrdienstleiter belde toen naar één van zijn collega's in het stellwerk Kf te Köln Hauptbahnhof mijn bezoek was toen snel geregeld.
Ik was dus nog steeds in Köln Messe / Deutz en mijn auto stond in verband met de parkeerproblemen in Köln bij het station Hürth Kalscheuren en ik ben met de trein naar Köln Hbf gereisd.
Dus maar terug met de trein naar Köln Hbf en het toeval wilde dat er net op dat moment een leeg materieelrit was gepland van Köln Messe / Deutz naar Köln Betriebsbahnhof en ik samen met een conducteur met deze trein richting Köln Hbf ben gereisd.
Omdat de wandeling van Köln Hbf naar het stellwerk Kf nogal ingewikkeld was heeft de meereisende conducteur mij begeleid bij de wandeling naar het stellwerk Kf en zo had ik toch mijn doel bereikt.


Het sporenplan van Köln Hbf.

In het stellwerk Kf is een Spurplandrucktastenstellwerk von Siemens model Sp Dr S 60 geplaatst.

Köln-Hbf(10)

Een gezicht op de stad vanaf de oostelijke Rijnoever.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(17)

Een gezicht op de stad vanaf de oostelijke Rijnoever.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(4)

De Hohenzollernbrücke met Nederlands materieel.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(21)

De oostelijke oprit van de Hohenzollernbrücke met Nederlands materieel.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(13)

De Keulse Dom met enkele sporen op het oostelijke gedeelte van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(15)

Na een vermoeiende beklimming is deze foto van de Hohenzollernbrücke vanaf één van de torens van de Dom gemaakt.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(16)

Na een vermoeiende beklimming is deze foto van de Hohenzollernbrücke vanaf één van de torens van de Dom gemaakt.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(20)

Na een vermoeiende beklimming is deze foto van de Rijn vanaf één van de torens van de Dom gemaakt.
De boogbrug op de achtergrond is de Südbrücke.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(11)

De Hohenzollernbrücke met de oostzijde van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(8)

De Hohenzollernbrücke met de oostzijde van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(9)

De oosztijde van het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(12)

De oosztijde van het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(14)

Het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(25)

Het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(26)

Het emplacement in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(22)

De uitrijseinen 078 en 088.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(27

Het emplacement in oostelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(28)

Het emplacement in oostelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(23)

Het emplacement in westelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(24)

Het emplacement in westelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(29)

Het emplacement in westelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(30)

Het emplacement in westelijke richting
gezien vanuit het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(31)

Het interieur van het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(32)

Het interieur van het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(33)

Het interieur van het stellwerk Kf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(3)

De werkplek van één van de twee fahrdienstleiters.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(34)

Een detail van het signaleringstableau in het stellwerk Kf
met de sporen in het station Köln Messe / Deutz (grijze gebied)
en linksonder de sporen van en naar Köln Trimbornstraße en Köln Buchforst.
Iets meer naar rechts, in de sporen vanaf Köln Buchforst het keerspoor 170
in het station Köln Zoobrücke Wendeanlage.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(35)

Een detail van het signaleringstableau in het stellwerk Kf
met de sporen over de Hohenzollernbrücke
en het oostelijke gedeelte van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(36)

Een detail van het signaleringstableau in het stellwerk Kf
met het middengedeelte van het emplacement
met de perrons.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Hbf(1)

Een detail van het signaleringstableau in het stellwerk Kf
met de westzijde van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Hbf(2)

Een detail van het signaleringstableau in het stellwerk Kf
met de westzijde van het emplacement.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Alle sporen op de groene "tegels" horen bij de S-Bahn Stammstrecke.
Alle rijwegen langs deze spoorlijn worden automatisch ingesteld op basis van het aan het treinnummer gekoppelde stuurcijfer.

Voor liefhebbers van seinhuissimulaties wordt door Signalsoft Rail Consultancy Ltd. fraaie software uitgebracht waarmee een groot aantal simulaties op de computer kunnen worden nagespeeld.
Van een aantal van deze simulaties zijn demo-versies te downloaden van de site www.shop3.signalsoft.nl.

Köln Betriebsbahnhof

Dit "station" ligt ten westen van het station Köln Hbf.


Het sporenplan van Köln Betriebsbahnhof.

In de post was een Drucktastenstellwerk von Siemens type Dr I geplaatst.
In de post waren een treindienstleider en een seinhuiswachter werkzaam.
De treindienstleider werkte met een apart toestel waarmee toestemmingen en opdrachten aan de seinhuiswachter werden gegeven.

Köln-Bbf001

Het emplacement in westelijke richting gezien
vanaf het station Köln Hansaring.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf003

De sporen tussen Köln Hbf en Köln Betriebsbahnhof
gezien vanaf het station Köln Hansaring.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf004

De locomotief 101 089-1 voorzien van een reclamebeschildering.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf005

Het oostelijke gedeelte van het emplacement
met rechts het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Bbf007

De sporen richting Köln Hbf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf008

De sporen richting Köln Hbf gezien vanuit het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf006

Een gedeelte van de sporen in westelijke richting.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Bbf009

Het emplacement in westelijke richting gezien vanuit het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf010

Het emplacement in westelijke richting gezien vanuit het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Het stellwerk Bf

Köln-Bbf011

Het toestel in het stellwerk Bf waarmee de treindienstleider
toestemmingen geeft aan de seinhuiswachter.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf012

Een hulptoestel in het stellwerk Bf.
Het is helaas niet helemaal duidelijk wat de functie van dit toestel is.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf013

Het Dr I toestel in het stellwerk Bf waarmee de seinhuiswachter
alle bedieningshandelingen uitvoert.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf018

De monitor voor het het Tiefenbach El T (TMC RaStw) systeem voor de communicatie
met het stellwerk R3.
(Klik op de foto voor een vergroting)


Köln-Bbf014

Een detail van het Dr I toestel in het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf015

Een detail van het Dr I toestel in het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf016

Een detail van het Dr I toestel in het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)

Köln-Bbf017

Een detail van het Dr I toestel in het stellwerk Bf.
(Klik op de foto voor een vergroting)


De stellwerken R2, R3 en R5

Deze stellwerken stond verspreid over het emplacement.

Het stellwerk R2 was ondergebracht in een uitbouw aan de werkplaatshal.
In deze post stond een stelknoptoestel type VES 1912 (E43) met lampjes.

     

Het voormalige stellwerk R2 in maart 2024.
(Foto's: Dennis Sodeik)    (bron: www.stellwerke.info)

Het stellwerk R3 stond aan de noord-westzijde van het emplacement bij de wissels 111 t/m 118.
In deze post stond een Tiefenbach El T (TMC RaStw) systeem met electrisch wisselbediening door grote drukknoppen.


Het voormalige stellwerk R3 in december 2023.
(Foto's: Dennis Sodeik)    (bron: www.stellwerke.info)


     

De toestellen in het voormalige stellwerk R3 met de bedienplek voor het Tiefenbach El T (TMC RaStw) systeem en de wisselbedieningsknoppen (links)
en de wisselbedieningsknoppen (rechts).
(Foto's: Manfred Butgereit)    (bron: www.stellwerke.info)


     

Een close-up van de wisselbedieningsknoppen (links) en de kast voor de bediening van de Vorrücksignale, het geven van toestemmingen en de noodknop voor het bedienen van het inrijsein (rechts).
(Foto's: Manfred Butgereit)    (bron: www.stellwerke.info)

Het stellwerk R5 stond aan de zuid-westzijde van het emplacement.
In deze post stond een stelknoptoestel type VES 1912 (E43) met lampjes.

     

Het voormalige stellwerk R5 in december 2023.
(Foto's: Dennis Sodeik)    (bron: www.stellwerke.info)


De klassieke beveiliging is op 13 mei 2016 vervallen en de beveiliging van dit station is een onderdeel geworden van de ESTW-Z beveiliging type El S (SIMIS D) bediend vanuit de nieuw gebouwde post in Keulen.

     

De straatzijde van de nieuwe verkeersleidingspost aan de Maybachstraße te Keulen.    (Foto: Christoph Kühl) (links) en de spoorzijde van dezelfde post.    (Foto: Dennis Sodeik) (rechts)     (bron: www.stellwerke.info)


     

De bedienplekken Köln Bbf Stellwerk Bf (rechts) en R4/R5 (midden) (links)
en de bedienplekken R4/R5 met links de EOW-Anlage R5 en rechts de EOW-Anlage R4 (rechts) d.d. 6 februari 2020.
(Foto's: Raimond Spekking)    (bron: www.stellwerke.info)



De bedienplek Köln Bbf Stellwerk Bf d.d. 6 februari 2020.
(Foto: Raimond Spekking)    (bron: www.stellwerke.info)


Voor een fotoreportage van het station Köln West klik hier.
Laatste wijziging: 3-6-2025

Terug naar de homepage Terug naar foto's