|
|
|
|
|
|
Een matige lange toon. | Algemeen attentiesein: LET OP! | |
|
Vele korte tonen. | Stoppen, gevaar. | |
|
Een matige lange toon gevolgd door twee korte tonen. |
Trein staat stil voor "stop" tonend sein.
Gegeven aan bedieningspersoneel. |
|
|
Vier matige lange tonen |
Sluit overweg en houdt deze gesloten.
Gegeven aan bedieningspersoneel. |
|
|
Een korte toon. |
Matig remmen.
Gegeven door rangeerder aan de Machinist Gegeven door machinist aan opdruk of andere machinist van de trein Gegeven door machinist aan de remmers |
|
|
Drie korte tonen |
Remmen vast
Gegeven door rangeerder aan de Machinist Gegeven door machinist aan opdruk of andere machinist van de trein Gegeven door machinist aan de remmers |
|
|
Twee matige lange tonen |
Remmen los
Gegeven door rangeerder aan de Machinist Gegeven door machinist aan opdruk of andere machinist van de trein Gegeven door machinist aan de remmers |
|
|
Een matige lange toon gevolgd door een korte toon en een matige lange toon. |
Hoofdconducteur moet zich in verbinding stellen met de machinist.
Gegeven door de machinist. |
|
|
Eenmaal een aantal klokslagen |
Trein in aantocht.
Op elke post is nader bepaald wanneer gegeven. |
|
|
Tweemaal het zelfde aantal klokslagen |
Trein in aantocht.
Op elke post is nader bepaald wanneer gegeven. |
|
|
Driemaal het zelfde aantal klokslagen | Rustsein. | |
Staat voor een lange toon, 5 slagen aan de inductorkruk. Staat voor een korte toon, 1 slag aan de inductorkruk. |
|||
|
Een lange wekkertoon. |
Trein in aantocht.
Op elke post is nader bepaald wanneer gegeven. |
|
|
Twee lange wekkertonen. |
Trein in aantocht.
Op elke post is nader bepaald wanneer gegeven. |
|
|
Drie lange wekkertonen. | Rustsein. | |
|
Vier lange wekkertonen. | Herroepen. | |
|
Een lange gevolgt door een korte en een lange wekkertoon. | Maak mij vrij. | |
|
Een korte gevolgt door een lange en een korte wekkertoon. | Oproep op de bloktelefoon. | |
|
Een korte wekkertoon. | Begrepen. | |
|
Twee korte wekkertonen. | Niet begrepen. | |
|
Drie korte wekkertonen. | Wachten. | |
|
Een lange toon. |
Trein in aantocht op het nevenspoor.
Vervangen door het sein hieronder |
|
|
Een lange toon. | Trein in aantocht op het nevenspoor vanwaar men zich bevindt. | |
|
Een lange toon gevolgt door een korte en een lange toon. | Trein in aantocht op het spoor waarop men zich bevindt. | |
|
Een korte toon. | Werkzaamheden kunnen hervat worden. | |
|
Meerdere korte tonen. | Gevaar. | |
|
Een korte toon gevolgt door een matige lange toon. |
Vertrekken
Gegeven door bevoegt personeel aan de machinist. |
|
|
Een matige lange toon. | Rijden Van de seingever af. | |
|
Twee matige lange tonen. | Rijden naar de seingever toe. | |
|
Een lange matige toon gevolgt door twee korte tonen. | Afstoten. Handsein moet ook getoond worden | |
|
Drie korte tonen. | Stoppen. | |
|
Twee korte tonen. | Langzaam. Sein wordt eventueel herhaaldelijk gegeven tot snelheid is bereikt Sein vervallen. Onderstaande is de latere betekenis | |
|
Twee korte tonen. | Bijdrukken om af of aan te koppelen makkelijk te maken. | |
× × × |
Drie slagen. | Remmen vast. | |
× × |
Twee slagen. | Remmen los. | |
× |
Een slag. | Remproef geslaagd. / Remmen in orde. | |
¤ |
Een of meerdere harde knallen | Gevaar, direct stoppen. | |
terug naar de homepage
Seinenboek