Abcoude
Het station Abcoude ligt aan de spoorlijn Amsterdam - Utrecht bij km. 10.725.
Gelijktijdig met de oplevering van de spoorlijn werd het station in Abcoude geopend op 18 december 1843 aan de zuid-oostzijde van Abcoude.
Het emplacement in noordelijke richting met links het stationsgebouw en op de achtergrond het seinhuis d.d. 12 november 1960.
(Foto: R. Ankersmit (†))
Het emplacement in noordelijke richting (links) en de zuidzijde van het emplacement met reizigerstrein 471 (Amsterdam CS - Woerden - Rotterdam CS) bestaande uit treinstel NS ElD4 701 en een tweerijtuigtreinstel materieel '54 (rechts) d.d. 12 november 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Gebruikte afkortingen:
- Ac = Abcoude
- Dva = Duivendrecht Aansluiting
- Asa = Amsterdam Amstel
- Nws = Nieuwersluis = Loenen
Blokstelsels:
- Abcoude - Duivendrecht Aansluiting = Automatisch blokstelsel met lichtseinen van het stelsel 1946
- Abcoude - Nieuwersluis = Loenen = Automatisch blokstelsel met lichtseinen van het stelsel 1946
In post T was een stelknoptoestel geplaatst; voor een uitleg over de werking dit toestel klik hier.
Alle bijzonderheden en bedieningshandelingen worden hier beschreven.
Periode 4 december 1961 tot 15 april 1973
De emplacementstekening van Abcoude.
Post T
Post T met het stationsgebouw d.d. 8 oktober 1959.
(Foto: J.G.C. van de Meene)
Tekening van het stelknoptoestel voor de seinen en wissels (links) en de overwegen (rechts).
Het stelknoptoestel was vrij standaard opgebouwd.
Een bijzonderheid waren de geplaatste noodknoppen. Deze noodknoppen dienden voor het vrijmaken van de vergrendeling van de overwegen bij een storing.
Periode 15 april 1973 tot 20 juni 1976
Het station is in het jaar 1973 ingrijpend verbouwd.
Deze uitbreiding was noodzakelijk om een inhaalmogelijkheid te bieden omdat de inhaalmogelijkheden in Amsterdam - Amstel waren vervallen.
Dit station was als gevolg van de aanleg van de Metrolijn zodanig aangepast dat de daar aanwezige inhaalsporen zijn vervallen.
Voor meer informatie over de verbouwing van het station Amsterdam - Amstel klik hier.
Hiervolgend volgt een opsomming van alle wijzigingen in de beveiliging van het station Abcoude:
- Te Abcoude is een nieuwe beveiliging ( type V-NX ) in dienst gesteld.
- De sporen m.u.v. spoor 3a en de wissels zijn geïsoleerd en er zijn nieuwe lichtseinen van het stelsel 1954 geplaatst.
- De sporen 1 en 5 zijn nieuw gelegd.
- De wissels en de seinen worden bediend met het V-NX toestel in de nieuwe post T.
- Post T is verplaatst van km. 10.687 naar km. 10.725 en is gevestigd in het stationsgebouw.
- De overwegen bij km. 10.615 en km. 10.667 zijn omgebouwd in AHOB's.
- Bij km. 12.000 is een P sein no. A 517 in dienst gesteld.
- Bij km. 12.865 is een twee-planks zig-zagbaak (sein 249a SR) behorende bij het sein 60 geplaatst.
- Bij km. 9.250 is een twee-planks zig-zagbaak (sein 249a SR) behorende bij het sein 30 geplaatst.
- Het perronoverpad bij km. 10.700 is vervangen door een onderdoorgang.
- De seinen 32 en 62 zijn voorzien van een cijferbak en een bebakening voor een bijzonder gevaarpunt (sein 251A SR).
- Bij de wissels 33 en 59B zijn R-borden (sein 302 SR) geplaatst.
- De tot nu toe bestaande beveiliging is vervallen.
Voor een uitleg over de werking van de V-NX beveiliging klik hier.
Het emplacement in zuidelijke richting (links) en in noordelijke richting (rechts) d.d. 27 juli 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De emplacementstekening van Abcoude na de ombouw.
Post T
Het V-NX tableau te Abcoude d.d. 3 september 1975.
(Foto's: Wim Vos)
Tekening van het V-NX-toestel.
Alle bijzonderheden worden hier beschreven.
Met ingang van 20 juni 1976 is de V-NX beveiliging te Abcoude vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX/CVL beveiliging bediend vanuit Amsterdam.
Voor een beschrijving van Duivendrecht Aansluiting klik hier.
Voor een beschrijving van het station Nieuwersluis - Loenen klik hier.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen