Barendrecht



Op 15 juli 2025 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.

Het station Barendrecht ligt aan de spoorlijn Rotterdam - Dordrecht bij km. 39.042.

Het oorspronkelijke station werd geopend op 1 november 1872; het lag aan de nog bestaande Stationsweg ter hoogte van de Wilhelminastraat.
Rondom het station ontstond in de jaren '20 en '30 de Stationsbuurt.

    

De voorzijde van het oude stationsgebouw d.d. 5 augustus 1969.     (Foto: J.C. de Jongh)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en de straatzijde op het uit 1870 daterende stationsgebouw van Barendrecht,
dat kan worden gezien als een vernieuwd type 4e klasse Waterstaatstation ontworpen door de architect K.H. van Brederode d.d. 10 maart 1972.     (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts).


    

Het 2e perron en het uit 1870 daterende stationsgebouw met rechts het raccordement naar de kolenloodsen van Berkman (links)
en het emplacement gezien in noord-westelijke richting met rechts de stenentrein 4.4778 (Essen - Roosendaal - Beverwijk of IJmuiden) (links).
De stenen zijn bestemd voor de verlenging van de pieren voor de haven van IJmuiden d.d. 30 maart 1965.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


    

De passage van de goederentrein 4.4022 getrokken door de locomotief NS 1002 onderweg van Roosendaal naar Rotterdam Zuid Goederen (links).
Op de voorgrond een ruitvormig blauw bord (SR 304) dat aangeeft waar een reizigerstrein van 11 bakken moet stoppen.
en de reizigerstrein van Amsterdam CS naar Antwerpen of Brussel en Vlissingen, bestaande uit het Benelux-treinstel NMBS 220904 en het treinstel NS ELD4 738 bij km 38,9 (rechts) d.d. 30 juli 1968
Het niet-geëlektrificeerde spoor is de verbinding naar Waalhaven Zuid.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


Met ingang van 3 juni 1973 werd het nieuwe stationsgebouw van architect Douma geopend; het oude stationsgebouw werd gesloopt.

    

Het nieuwe stationsgebouw d.d. 12 september 1973.     (Foto: R. Ankersmit (†)) (links)
en d.d. 31 december 1974.     (Foto: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (rechts)


    

De vrijdagse kalktrein 581241 van Duitsland naar Shell in Pernis getrokken door locomotief NS 1153 en bestaande uit diverse DB silowagens type Ucs d.d. 10 maart 1972 (links)
en een goederentrein bestaande uit silowagens en getrokken door twee diesellocomotieven serie 2200 passeert Barendrecht Aansluiting
op weg naar Rotterdam Zuid Goederen vanuit Rotterdam Waalhaven d.d. 17 juli 1969 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


    

Het emplacement in noordelijke richting (links) en in zuidelijke richting (rechts) d.d. 9 december 1978.
(Foto's: Wim Vos)

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels:

De emplacementstekening van Barendrecht.



De situatietekening bij Barendrecht Aansluiting.



Post T

Deze post was gevestigd in het stationsgebouw.
In de post was sedert 14 mei 1956 een AR - tableau geplaatst; voor een uitleg over dit toestel klik hier.

    

Het AR - tableau in post T (links) en een close-up van het tableau met de sporen bij Barendrecht Aansluiting (rechts) d.d. 9 januari 1975.
(Foto's: R. Ankersmit (†)




Het AR - tableau in post T d.d. 9 december 1978.
(Foto: Wim Vos)


    

Een detail van het AR - tableau in post T d.d. 9 december 1978.
(Foto's: Wim Vos)



De tekening van het AR - tableau in post T.

Alle bijzonderheden worden hier beschreven.
Voor een beschrijving van het station Oud Zwijndrecht klik hier.
Voor een beschrijving van het station Rotterdam Zuid Goederenstation klik hier.

De AR beveiliging is met ingang van 16 september 1979 vervallen i.v.m. de indienststelling van een NX - CVL beveiliging bediend vanuit Rotterdam CS.

In 2001 werd het geheel nieuwe station in gebruik genomen, gelegen in een anderhalve kilometer lange tunnel.


Terug naar Home Terug naar seinhuizen