Beverwijk



Op 17 december 2024 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen vermeld.

Het station Beverwijk ligt aan de spoorlijn Haarlem - Uitgeest bij km. 11.599.
Het station werd tegelijk met de spoorlijn Haarlem - Uitgeest geopend op 1 mei 1867.
Het oorspronkelijke stationsontwerp was vergelijkbaar met een standaard 3e klasse SS station.
Uiteindelijk bleef het bij een eenvoudig en langwerpig houten gebouw aan een enkel zijperron.
Het stationsgebouw werd in 1870 uitgebreid met een wachtkamer, vestibule, doorgang en een nieuw plaatskaartenkantoor.
Daarbij werd een marquise aangelegd over het zijperron.
Bij de spoorverdubbeling in 1898 werd het station uitgebreid met een eilandperron inclusief overkapping.
Deze overkapping van Dirk Margadant werd ook toegepast bij station Santpoort-Zuid, alwaar het thans nog te zien is.

Door de spoorverlegging die gepaard ging met de aanleg van de Velsertunnel, werd station Beverwijk enkele meters zuidelijker op het oude emplacement herbouwd.
Het stationsgebouw is uitgevoerd met een ver uitstekende lessenaarsdak, een glazen pui en een -van bovenaf gezien- driehoekige klokkentoren met een Eijsbouts-uurwerk.
Een voetgangerstunnel leidt naar twee overdekte eilandperrons.
Dit stationsgebouw door G.J. van der Grinten werd in 1960 opgeleverd en is als zodanig ook nu nog in gebruik.

     

Het oude en het nieuwe stationsgebouw gezien vanaf het reeds opgebroken oude emplacement d.d. 5 december 1959. (links)
en de nieuwe perrons met de langs het 1e perron binnenkomende reizigerstrein 2240 (Alkmaar - Haarlem - Amsterdam), bestaande uit de treinstellen ElD2 362 en ElD4 728 d.d. 19 maart 1960 (rechts).
Op de voorgrond een dienstoverpad. Het lichtsein is nog in de oude uitvoering met kasten voor de afzonderlijke seinlampen en een kegelvormige afsluitdop.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De straatzijde van het nieuwe stationsgebouw d.d. 27 december 1975.
(Foto's: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


     

Het goederenemplacement met de losweg met o.a. de locomotieven NS 2266 en 2419 en geheel rechts de opslagloods van een kolenhandelaar. (links)
en het emplacement gezien in noordelijke richting met de locomotieven NS 2229 en 2214 met een raccordementstrein bestaande uit Dg en 58 wagens met stenen uit België (rechts) d.d. 17 augustus 1962.
De trein is op weg naar de losplaats van Rijkswaterstaat bij de IJmuidense Noorderpier via de sporen van de Hoogovens.
De lading van deze trein diende voor de verlenging van de Noorderpier.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De zaterdagse militairentrein 11108 (Den Helder - Amsterdam via Haarlem), bestaande uit locomotief NS 1154 en 10 rijtuigen ex materieel '24, bovenaan de helling naar de Velsertunnel d.d. 19 maart 1960 (links)
en de achterste wagens van lege cokestrein 4.4875A (Beverwijk - Geleen-Lutterade) van het pendelverkeer Hoogovens - Staatsmijnen, op de helling vanuit Beverwijk naar de Velsertunnel d.d. 9 juni 1963 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De locomotieven NS 2438 en 1002 op het begin van de spooraansluiting naar de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken en op de achtergrond de rangeerlocomotief NS 619 bij de losweg (links)
en het vertrek van de lege cokestrein 4.4875A (Beverwijk - Geleen-Lutterade) van het pendelverkeer Hoogovens - Staatsmijnen, bestaande uit locomotief NS 1002 en 29 vierassige onderlossers (rechts) d.d. 9 juni 1963.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Het nieuwe emplacement gezien vanaf de AKI in de spoorlijn naar de KNHS (Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken) met rechts de sporen naar de Velsertunnel d.d. 5 december 1959 (links)
en de overweg in de Wenckebachstraat met links het emplacement Hoogovens Zuid en rechts spoor e naar Centraal met aftakkend het nieuwe spoor e naar het nieuwe emplacement Centraal d.d. 27 maart 1978 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De aankomst van de buurtgoederentrein 6023 (Amsterdam Watergraafsmeer - Uitgeest - Beverwijk), met locomotief NS 2227 d.d. 19 maart 1960 (links)
en de aankomst van de cokestrein 47190 uit Gladbeck getrokken door de locomotieven NS 2328 + 2348 + 2322 + 2295 d.d. 31 maart 1975. (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De noordzijde van het emplacement (links) en de zuidzijde van het emplacement (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)


     

De sporen richting de Velsertunnel (links) en de sporen richting Beverwijk Hoogovens Centraal (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)



De zuidzijde van het emplacement gezien in noordelijke richting d.d. 3 augustus 1974.
(Foto: Wim Vos)



De staaltrein 47103 naar Dortmund (via Emmerich) staat klaar op op het emplacement Zuid, dit is ten westen van de overweg Wijkerstraatweg d.d. 23 april 1977.
(Foto: R. Ankersmit (†))
De trein bestaat uit locomotief NS 1313, 9 wagens van de DB, kenmerk Taehs, 1 NS wagen, kenmerk Shis, en 14 wagens van de DB met kenmerk Sahs.
Het emplacement Zuid ligt op het tracée van de voormalige spoorweg Beverwijk - Velsen-IJmuiden Oost (- Haarlem) en rechts het spoor e naar het emplacement Beverwijk Hoogovens Centraal.


     

Het stopontspoorblok St 58A met electrisch grendel in de goederensporen zijde Hoogovens / Velsertunnel (links)
en drie bromwissels in de goederensporen aan de zijde Hoogovens / Velsertunnel (rechts) d.d. 9 april 2000.
(Foto's: René Jongerius)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Bromwissels zijn voorzien van een elektromotor en worden lokaal bediend met drukknoppen.

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: In post T stond een AR tableau; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.


De emplacementstekening van Beverwijk.



De emplacementstekening van Beverwijk Hoogovens Centraal.


Post T


     

Het AR tableau in post T d.d. 2 april 1965.
(Foto's: R. Ankersmit (†))



Het AR tableau in post T d.d. 3 augustus 1974.
(Foto: Wim Vos)


     

Twee details van het AR tableau in post T d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)

Klik hier om de tekening van het toestelaanzicht in post T te openen.

Alle bijzonderheden worden hier beschreven.

In de Velsertunnel golden speciale voorschriften bij onregelmatigheden.
Voor een beschrijving van deze voorschriften klik hier.
In post T was een speciaal tableau geplaatst.
Klik hier om de tekening van dit tableau te openen.

Met ingang van 12 januari 2001 is de AR beveiliging te Beverwijk vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX/CVL beveiliging bediend vanuit Alkmaar.

Voor een beschrijving van het station Santpoort Noord klik hier.
Voor een beschrijving van het station Uitgeest klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen