Het oude en het nieuwe stationsgebouw gezien vanaf het reeds opgebroken oude emplacement d.d. 5 december 1959. (links)
en de nieuwe perrons met de langs het 1e perron binnenkomende reizigerstrein 2240 (Alkmaar - Haarlem - Amsterdam), bestaande uit de treinstellen ElD2 362 en ElD4 728 d.d. 19 maart 1960 (rechts).
Op de voorgrond een dienstoverpad. Het lichtsein is nog in de oude uitvoering met kasten voor de afzonderlijke seinlampen en een kegelvormige afsluitdop.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De straatzijde van het nieuwe stationsgebouw d.d. 27 december 1975.
(Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het goederenemplacement met de losweg met o.a. de locomotieven NS 2266 en 2419 en geheel rechts de opslagloods van een kolenhandelaar. (links)
en het emplacement gezien in noordelijke richting met de locomotieven NS 2229 en 2214 met een raccordementstrein bestaande uit Dg en 58 wagens met stenen uit België (rechts) d.d. 17 augustus 1962.
De trein is op weg naar de losplaats van Rijkswaterstaat bij de IJmuidense Noorderpier via de sporen van de Hoogovens.
De lading van deze trein diende voor de verlenging van de Noorderpier.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De zaterdagse militairentrein 11108 (Den Helder - Amsterdam via Haarlem), bestaande uit locomotief NS 1154 en 10 rijtuigen ex materieel '24, bovenaan de helling naar de Velsertunnel d.d. 19 maart 1960 (links)
en de achterste wagens van lege cokestrein 4.4875A (Beverwijk - Geleen-Lutterade) van het pendelverkeer Hoogovens - Staatsmijnen, op de helling vanuit Beverwijk naar de Velsertunnel d.d. 9 juni 1963 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De locomotieven NS 2438 en 1002 op het begin van de spooraansluiting naar de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken en op de achtergrond de rangeerlocomotief NS 619 bij de losweg (links)
en het vertrek van de lege cokestrein 4.4875A (Beverwijk - Geleen-Lutterade) van het pendelverkeer Hoogovens - Staatsmijnen, bestaande uit locomotief NS 1002 en 29 vierassige onderlossers (rechts) d.d. 9 juni 1963.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Het nieuwe emplacement gezien vanaf de AKI in de spoorlijn naar de KNHS (Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken) met rechts de sporen naar de Velsertunnel d.d. 5 december 1959 (links)
en de overweg in de Wenckebachstraat met links het emplacement Hoogovens Zuid en rechts spoor e naar Centraal met aftakkend het nieuwe spoor e naar het nieuwe emplacement Centraal d.d. 27 maart 1978 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De aankomst van de buurtgoederentrein 6023 (Amsterdam Watergraafsmeer - Uitgeest - Beverwijk), met locomotief NS 2227 d.d. 19 maart 1960 (links)
en de aankomst van de cokestrein 47190 uit Gladbeck getrokken door de locomotieven NS 2328 + 2348 + 2322 + 2295 d.d. 31 maart 1975. (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De noordzijde van het emplacement (links) en de zuidzijde van het emplacement (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De sporen richting de Velsertunnel (links) en de sporen richting Beverwijk Hoogovens Centraal (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De zuidzijde van het emplacement gezien in noordelijke richting d.d. 3 augustus 1974.
(Foto: Wim Vos)
De staaltrein 47103 naar Dortmund (via Emmerich) staat klaar op op het emplacement Zuid, dit is ten westen van de overweg Wijkerstraatweg d.d. 23 april 1977.
(Foto: R. Ankersmit (†))
De trein bestaat uit locomotief NS 1313, 9 wagens van de DB, kenmerk Taehs, 1 NS wagen, kenmerk Shis, en 14 wagens van de DB met kenmerk Sahs.
Het emplacement Zuid ligt op het tracée van de voormalige spoorweg Beverwijk - Velsen-IJmuiden Oost (- Haarlem) en rechts het spoor e naar het emplacement Beverwijk Hoogovens Centraal.
Het stopontspoorblok St 58A met electrisch grendel in de goederensporen zijde Hoogovens / Velsertunnel (links)
en drie bromwissels in de goederensporen aan de zijde Hoogovens / Velsertunnel (rechts) d.d. 9 april 2000.
(Foto's: René Jongerius) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Bromwissels zijn voorzien van een elektromotor en worden lokaal bediend met drukknoppen.
De emplacementstekening van Beverwijk.
De emplacementstekening van Beverwijk Hoogovens Centraal.
Het AR tableau in post T d.d. 2 april 1965.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Het AR tableau in post T d.d. 3 augustus 1974.
(Foto: Wim Vos)
Twee details van het AR tableau in post T d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen