Castricum



Op 10 december 2024 is een beschrijving van de halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood en zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze aanvullingen zijn te herkennen aan de blauwe tekst.

Het station Castricum ligt aan de spoorlijn Amsterdam - den Helder bij km. 53.852.
Het station werd geopend op 1 mei 1867.

     

Het oude en het nieuwe stationsgebouw d.d. 30 juli 1969.    (Foto: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en het nieuwe stationsgebouw.    (bron: www. stationsweb.nl (rechts).


     

Het baanvak Alkmaar - Uitgeest bij Castricum met de stukgoederentrein 4579 (Amsterdam Rietlanden - Alkmaar), bestaande uit locomotief 2259, 28 groepswagens GW en achteraan een goederentreinbagagewagen d.d. 8 mei 1960 (links)
en het emplacement gezien in noordelijke richting met het 2e perron met overkapping en rechts het stationsgebouw en het niet meer gebruikte 1e perron.
Naast het station staat de houten goederenloods en rechts van de fietsenstalling staat het voormalige reservoirgebouw.
Langs het perron staat het treinstel ElD4 665 als reizigerstrein trein 2244 (Den Helder - Haarlem - Amsterdam) (rechts) d.d. 5 april 1960.    (Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Het vertrek van dezelfde trein d.d. 5 april 1960 (links) en de NS slijptrein, met de locomotieven 2516 en (waarschijnlijk) 2508 (rechts) d.d. 2 april 1965.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De noordzijde van het emplacement met links de spooraansluiting van het provinciaal Ziekenhuis "Duin en Bosch" (links)
en de zuidzijde van het emplacement gezien in noordelijke richting.
Op het kopspoortje staat een tot montagewagen verbouwde gesloten goederenwagen (rechts) d.d. 8 mei 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: De beveiliging van het station Castricum bestond uit post T.
In de post was sedert 9 maart 1958 een AR tableau geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.


De emplacementstekening van Castricum.


Post T



Het AR tableau in post T d.d. 2 april 1965.
(Foto: R. Ankersmit (†))



Tekening van het AR - tableau in post T.

Halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood


De halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood, tussen Castricum en Heiloo met trein 2448 (Den Helder - Amsterdam CS), bestaande uit de treinstellen ElD2 339, ElD2 328 en ElD4 746 d.d. 5 april 1960.
(Foto: R. Ankersmit (†))

De halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood lag tussen Castricum en Heiloo aan de spoorlijn Amsterdam – Den Helder bij km 48,800 waar alleen een aantal keer per jaar enkele stoptreinen een extra stop maakten
voor bedevaartgangers naar de nabijgelegen kapel van Onze Lieve Vrouwe ter Nood.

De halte werd geopend in 1914 onder de naam Runxputte.
Het eerste perron is halverwege de jaren 1990 gesloopt.
In 2013 plaatste ProRail een hek, waardoor het perron niet meer bereikbaar was.
Bij de volgende stop konden de reizigers niet meer van het perron af en moesten noodgedwongen een eind langs het spoor lopen.
Hierna is de halte opgeheven, al ligt het perron richting Heiloo er nog.
Per 1 oktober 2013 worden in plaats van de trein bussen ingezet tussen Castricum en het heiligdom.

Er werd hooguit enkele keren per maand gestopt bij het station, en alleen bij bijzondere diensten (in het kader van bedevaarten) in de kapel.
Er stopte bij zo'n gelegenheid één trein vóór de dienst, en één na de dienst.
Na verwijdering van het eerste perron halteerden beide treinen in de richting Alkmaar, omdat aan de andere kant geen perron was, noch een mogelijkheid om van spoor te wisselen.


Met ingang van 17 september 1966 is de spooraansluiting Duin en Bosch met het wissel 17 en het stop-ontspoorblok St 17 opgebroken.

Met ingang van 24 juli 1970 zijn de sporen 3 en 4, de wissels 16A/B, 20A, 28A/B, de stopontspoorblokken St.18, St.20B, St.30 en de seinen 817, 820, 827 en 828 opgebroken.

Met ingang van 21 mei 1978 zijn i.v.m. met de halte Heiloo stop - doorknoppen op het tableau aangebracht.

Met ingang van 19 mei 1980 zijn de wissels 15A/B in de linksleidende stand geklemd en gespijkerd en zijn de wissels 29A/B in de rechtsleidende stand geklemd en gespijkerd; de seinen 815, 822, 823 en 830 zijn buiten dienst gesteld.


De emplacementstekening van Castricum na de bovengenoemde wijzigingen.



Tekening van het AR - tableau in post T na de bovengenoemde wijzigingen.

Alle bijzonderheden worden hier beschreven.

Met ingang van 9 september 1980 is de AR beveiliging te Castricum vervallen en is dit station een halte langs de vrije baan geworden.

Voor een beschrijving van het station Uitgeest klik hier.
Voor een beschrijving van het station Alkmaar klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen