De splitsing van de spoorlijnen naar Den Helder (links) en Hoorn (rechts) met de wissels 6a/6b, 7 en 5a/5b (links)
en de noordzijde van het emplacement gezien in zuidelijke richting vanuit het inrijsein 605 zijde Schagen met links de lijn uit Hoorn (rechts) d.d. 4 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Het emplacement gezien in zuidelijke richting met de oude wachterswoning en het oude stationsgebouw en de doorrijdende losse locomotief NS 2230 als buurtgoederentrein 6144 (Noord Scharwoude Dorp - Alkmaar) (links)
en de reizigerstrein 955 (Amsterdam - Den Helder), bestaande uit locomotief 1122 en acht rijtuigen ex materieel '24 op spoor 2 (rechts) d.d. 5 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De stukgoederentrein 4509 (Alkmaar - Enkhuizen), bestaande uit locomotief NS 2230 en zeven gesloten goederenwagens (type GW)
als stortwagens van Alkmaar naar Enkhuizen, Bovenkarspel-Grootebroek en Hoorn, tussen Heerhugowaard en Obdam (links)
en een treinstel uit de serie ElD4 711-757 (Materieel '54), als reizigerstrein 2224 (Den Helder - Haarlem - Amsterdam CS) op spoor 1 (rechts) d.d. 6 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De aankomst van trein 2448 (Den Helder - Amsterdam), bestaande uit de treinstellen ElD2 334 en ElD4 644 d.d. 19 juni 1960.
De lichtseinen 612 en 614 zijn uitgerust met richtingsseinen (zgn. 'koeienkoppen') t.b.v. de splitsing van de lijnen naar Den Helder en Hoorn (links)
en de losweg met een aantal gesloten goederenwagens die worden beladen met aardappels voor Oost- en West-Duitsland d.d. 8 november 1961 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De buurtgoederentrein 6143 (Alkmaar - Noord Scharwoude Dorp), getrokken door locomotief NS 2265, op spoor 3 d.d. 6 april 1960 (links)
en de zuidzijde van het emplacement, met de achterzijde van de seinen 617 en 619 en links het wissel naar het losspoor d.d. 4 april 1960 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Trein 2429 van Amsterdam naar Den Helder, bestaande uit de treinstellen NS ElD4 515 en 520 (links)
en een trein van Den Helder naar Amsterdam, bestaande uit de treinstellen NS ElD4 524 en 522 (rechts) d.d. 14 augustus 1965.
Op dit traject kon beveiligd linkerspoor worden gereden.
Vanwege het Profiel van de Vrije Ruimte moesten de lichtseinen voor het rijden over linkerspoor met een bovenleidingportaal gecombineerd worden.
(Foto's: J.C. de Jongh) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
De straatzijde van het nieuwe stationsgebouw (links)
en het nieuwe stationsgebouw, gezien vanuit het 2e perron (rechts) d.d. 24 juli 1975
(Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het emplacement gezien in noordelijke richting d.d. 6 november 1976.
(Foto: Wim Vos)
De emplacementstekening van Heerhugowaard - (Broek op Langedijk) in de jaren 1958 t/m 1974/77.
Het AR toestel in post T d.d. 29 december 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Tekening van het AR toestel in post T in de oorspronkelijke toestand.
De blokkast in post T d.d. 29 december 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Tekening van de blokkast in post T.
De (hef)brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) d.d. 24 maart 1977.
(Foto's: Wim Vos)
Het paneel voor de bediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) in post T Heerhugowaard d.d. 6 november 1976.
(Foto: Wim Vos)
De emplacementstekening van Heerhugowaard = (Broek op Langedijk) na de wijzigingen in de jaren 1974 t/m 1977.
Tekening van het AR toestel in post T na de wijzigingen in de jaren 1974 t/m 1977.
Het AR toestel in post T d.d. 6 november 1976.
(Foto's: Wim Vos)
De emplacementstekening van Obdam.
Tekening van het AR toestel in post T na de ingebruikname van de VCVL beveiliging te Obdam.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen