Heerhugowaard - (Broek op Langedijk)



Op 15 oktober 2024 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de tableautekeningen en de emplacementstekeningen zijn de namen van de overwegen vermeld.
Er is een beschrijving van de bediening van de baanvakken Noord Scharwoudedorp (Nsw) en Broek op Langedijk (Brk) toegevoegd.
Er is een beschrijving van de bediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) toegevoegd.


Het station Heerhugowaard - (Broek op Langedijk) ligt aan de spoorlijn K (Den Helder – Amsterdam) bij km. 21.294.
De spoorlijn Den Helder - Amsterdam Centraal is aangelegd en geopend door de Staat der Nederlanden tussen 1865 en 1878.
Deze lijn loopt van het station Den Helder naar het station Amsterdam Centraal, via de stations Alkmaar en Zaandam.
Het wordt ook wel de Staatslijn K genoemd. De spoorlijn is 81 km. lang. Tussen Den Helder en Schagen is de spoorlijn enkelsporig en de rest is dubbelsporig.
De lijn werd in twee delen van bovenleiding voorzien: Alkmaar - Amsterdam in 1931 en Den Helder - Alkmaar in 1958.

De treindienst op deze lijn wordt verzorgd door de Nederlandse Spoorwegen en op de lijn rijden thans Intercity's (VIRM) en Sprinters.

Het huidige station heeft 3 perronsporen, ten noorden van het station ligt de aansluiting met de lijn Heerhugowaard – Hoorn.

Het station heette tussen 1948 en 1976 Heerhugowaard - Broek op Langedijk, de langste stationsnaam in de Nederlandse spoorweggeschiedenis.

     

De splitsing van de spoorlijnen naar Den Helder (links) en Hoorn (rechts) met de wissels 6a/6b, 7 en 5a/5b (links)
en de noordzijde van het emplacement gezien in zuidelijke richting vanuit het inrijsein 605 zijde Schagen met links de lijn uit Hoorn (rechts) d.d. 4 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Het emplacement gezien in zuidelijke richting met de oude wachterswoning en het oude stationsgebouw en de doorrijdende losse locomotief NS 2230 als buurtgoederentrein 6144 (Noord Scharwoude Dorp - Alkmaar) (links)
en de reizigerstrein 955 (Amsterdam - Den Helder), bestaande uit locomotief 1122 en acht rijtuigen ex materieel '24 op spoor 2 (rechts) d.d. 5 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De stukgoederentrein 4509 (Alkmaar - Enkhuizen), bestaande uit locomotief NS 2230 en zeven gesloten goederenwagens (type GW)
als stortwagens van Alkmaar naar Enkhuizen, Bovenkarspel-Grootebroek en Hoorn, tussen Heerhugowaard en Obdam (links)
en een treinstel uit de serie ElD4 711-757 (Materieel '54), als reizigerstrein 2224 (Den Helder - Haarlem - Amsterdam CS) op spoor 1 (rechts) d.d. 6 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De aankomst van trein 2448 (Den Helder - Amsterdam), bestaande uit de treinstellen ElD2 334 en ElD4 644 d.d. 19 juni 1960.
De lichtseinen 612 en 614 zijn uitgerust met richtingsseinen (zgn. 'koeienkoppen') t.b.v. de splitsing van de lijnen naar Den Helder en Hoorn (links)
en de losweg met een aantal gesloten goederenwagens die worden beladen met aardappels voor Oost- en West-Duitsland d.d. 8 november 1961 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De buurtgoederentrein 6143 (Alkmaar - Noord Scharwoude Dorp), getrokken door locomotief NS 2265, op spoor 3 d.d. 6 april 1960 (links)
en de zuidzijde van het emplacement, met de achterzijde van de seinen 617 en 619 en links het wissel naar het losspoor d.d. 4 april 1960 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Trein 2429 van Amsterdam naar Den Helder, bestaande uit de treinstellen NS ElD4 515 en 520 (links)
en een trein van Den Helder naar Amsterdam, bestaande uit de treinstellen NS ElD4 524 en 522 (rechts) d.d. 14 augustus 1965.
Op dit traject kon beveiligd linkerspoor worden gereden.
Vanwege het Profiel van de Vrije Ruimte moesten de lichtseinen voor het rijden over linkerspoor met een bovenleidingportaal gecombineerd worden.
(Foto's: J.C. de Jongh)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)

In oktober 1967 is het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen.

     

De straatzijde van het nieuwe stationsgebouw (links)
en het nieuwe stationsgebouw, gezien vanuit het 2e perron (rechts) d.d. 24 juli 1975
(Foto's: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



Het emplacement gezien in noordelijke richting d.d. 6 november 1976.
(Foto: Wim Vos)

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels:

De emplacementstekening van Heerhugowaard - (Broek op Langedijk) in de jaren 1958 t/m 1974/77.

Bediening baanvakken Noord Scharwoudedorp (Nsw) en Broek op Langedijk (Brk)

Deze baanvakken zijn locaal spoorwegen waarvoor speciale regelingen golden; klik hier om deze regelingen te lezen.

Post T

Met ingang van 3 april 1958 is te Heerhugowaard - (Broek op Langedijk) een AR - beveiliging in dienst gesteld; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.

     

Het AR toestel in post T d.d. 29 december 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)




Tekening van het AR toestel in post T in de oorspronkelijke toestand.


Met ingang van 26 september 1961 is op het baanvak Heerhugowaard - (Broek op Langedijk) - Obdam blokstelsel A in dienst gesteld en werd in post T een blokkast geplaatst.

     

De blokkast in post T d.d. 29 december 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)



Tekening van de blokkast in post T.


Met ingang van 20 februari 1972 is spoor 4, wissel 16 B en het stop-ontspoorblok St 16 A opgebroken.

Met ingang van 25 april 1973 is in post T een tableau voor de afstandsbediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) in dienst gesteld; de brugpost bij de brug blijft gehandhaafd.

     

De (hef)brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) d.d. 24 maart 1977.
(Foto's: Wim Vos)



Het paneel voor de bediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) in post T Heerhugowaard d.d. 6 november 1976.
(Foto: Wim Vos)

De bediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart)

De bediening van deze brug is ter plaatse mogelijk, vanuit de brugpost, of op afstand vanuit post T te Heerhugowaard indien: Het openen van de brug ter plaatse
  1. De brugwachter in de brugpost vraagt de treindienstleider in post T te Heerhugowaard telefonisch om toestemming voor een brugopening.

  2. Na de verkregen toestemming draait de brugwachter in de brugpost de grendelstelknop 25º om waardoor:
  1. De brugwachter draait de grendelstelknop 90º om waardoor:
  1. Voor het openen van de brug handelt de brugwachter zoals in het BBB is voorgeschreven.
Het sluiten van de brug ter plaatse
  1. Voor het sluiten van de brug handelt de brugwachter zoals in het BBB is voorgeschreven.

  2. De brugwachter in de brugpost brengt de sleutel "B.Br" in het slot van de sleutelvergrendelkast.
  1. De brugwachter draait de grendelstelknop in de normale stand waardoor:
Het openen van de brug vanuit post T te Heerhugowaard
  1. De brugwachter of de treindienstleider in post T te Heerhugowaard overtuigt zich ervan dat het witte lampje "Bediening mogelijk" op het brugbedieningstableau brandt.

  2. De brugwachter of de treindienstleider in post T te Heerhugowaard draait de contactsleutel "Brugbediening" op het brugbedieningstableau in de stand "IN" waardoor:
  1. Voor het openen van de brug handelt de brugwachter zoals in het BBB is voorgeschreven.
Nadering van een trein bij een op afstand geopende brug

Het witte lampje "Aanvraag sluiten" op het brugbedieningstableau in post T Heerhugowaard gaat branden zodra een trein uit de richting Alkmaar RS met de eerste as de isolerende las bij km. 39.381 passeert.

Het sluiten van de brug vanuit post T te Heerhugowaard
  1. Voor het sluiten van de brug handelt de brugwachter zoals in het BBB is voorgeschreven.
  1. De brugwachter draait de contactsleutel "Brugbediening" op het brugbedieningstableau in de stand "UIT" waardoor:
In de jaren 1974 t/m 1977 zijn de onderstaande wijzigingen aangebracht in de beveiliging van het station Heerhugowaard - (Broek op Langedijk):


De emplacementstekening van Heerhugowaard = (Broek op Langedijk) na de wijzigingen in de jaren 1974 t/m 1977.



Tekening van het AR toestel in post T na de wijzigingen in de jaren 1974 t/m 1977.


     

Het AR toestel in post T d.d. 6 november 1976.
(Foto's: Wim Vos)


Met ingang van 14 juni 1987 is de TPRB beveiliging te Obdam vervangen door een VCVL beveiliging welke wordt bediend vanuit post T te Heerhugowaard en is het bedieningstoestel te Heerhugowaard uitgebreid met het gedeelte "Obdam".


De emplacementstekening van Obdam.



Tekening van het AR toestel in post T na de ingebruikname van de VCVL beveiliging te Obdam.

Met ingang van 25 september 1994 is het baanvak Schagen - Heerhugowaard dubbelsporig geworden.

Met ingang van 21 februari 1996 is de afstandsbediening van de brug over het kanaal Omval - Kolhorn (Ringvaart) overgebracht naar post T te Alkmaar.

Met ingang van 24 maart 1996 is de bestaande beveiliging van Heerhugowaard vervangen door een electronische beveiliging van het type VPI.
De bediening van het VPI-systeem van Heerhugowaard alsmede van het bestaande VCVL systeem te Obdam geschiedt thans electronisch d.m.v. een EBP systeem vanuit post T te Alkmaar.

Voor meer informatie over het station Heerhugowaard klik hier.

Voor een beschrijving van de klassieke beveiliging van het station Alkmaar klik hier.
Voor een beschrijving van de klassieke beveiliging van het station Obdam klik hier.
Voor een beschrijving van het station Schagen klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen