Koog = Zaandijk
 
Het station Koog = Zaandijk ligt aan de spoorlijn Uitgeest - Zaandam bij km 67.715. 
De beveiliging van het station Koog = Zaandijk bestond uit de posten T en I.
In de beide posten waren HSM handelinrichtingen geplaatst; voor een uitleg over de werking van deze toestellen klik hier.
 
      
 De vertrekkende trein 2447 (Amsterdam - Den Helder), bestaande uit de treinstellen ElD4 727 en ElD2 327 met de de overweg in de Guisweg en post I d.d. 1 juni 1960 (links)
De vertrekkende trein 2447 (Amsterdam - Den Helder), bestaande uit de treinstellen ElD4 727 en ElD2 327 met de de overweg in de Guisweg en post I d.d. 1 juni 1960 (links)
en de goederentrein 4610 (Alkmaar - Amsterdam Watergraafsmeer), bestaande uit motorpostwagen mP 9222 en acht lege groepswagens (type GW) met links de sporen naar de goederenloods en de losweg d.d. 5 april 1960.
Op de voorgrond een bijzonder engels wissel volgens het principe van prof. Bäseler
(met buitenliggende tongen waardoor een grotere boogstraal en daardoor in de afbuigende stand hogere snelheid mogelijk is) (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Gebruikte afkortingen:
- Kzd = Koog = Zaandijk
- Wm = Wormerveer
- Zd = Zaandam
Blokstelsels:
- Koog = Zaandijk - Wormerveer = Blokstelsel III
- Koog = Zaandijk - Zaandam = Blokstelsel III
 
 De emplacementstekening van Koog = Zaandijk vanaf het jaar 1965.
De emplacementstekening van Koog = Zaandijk vanaf het jaar 1965.
 
Post T
 
 Tekening van het HSM toestel in post T.
Tekening van het HSM toestel in post T.
Voor spoor II was een spoorbezettingsvenster aangebracht; dit venster werd tegelijk met het venster "Aank. v. Wm op sp. II" bediend (de beide vensters werden wit).
Dit spoorbezettingsvenster wordt weer vrij (rood) wanneer na het vertrek van de trein naar Zaandam het blokvenster "Blok n. Zd" wordt bediend, tenzij de trein zijn rit eindigt b.v. als deze trein bestemd is voor de goederensporen.
Deze trein wordt dan als rangeerdeel behandeld en rijdt op tot voorbij de rangeerstoplantaarn P.
Hierna trekt T de trekker in veld 5 uit en legt het handel P om.
Wanneer het rangeerdeel het geïsoleerde wissel 10B /11 is overgereden, wordt bij T de wisselstraatsper van trekker 5 vrij.
Achter het rangeerdeel brengt T het toestel in de normale stand terug. Hierna drukt T de knop "Trein op goed. sp." waardoor het spoorbezettingsvenster weer rood wordt.
De stand van het voorbijgangsvenster in post I wordt aangegeven door de melder.  
 
Post I
 
 Tekening van het HSM toestel in post I.
Tekening van het HSM toestel in post I.
Wanneer de trein de geïsoleerde spoorstaaf in spoor II berijdt, gaat bij I de betreffende schel luiden; 
zodra de trein de geïsoleerde spoorstaaf is overgereden wordt bij I de blokknopsper (10b) en de wisselstraatsper van trekker 7 vrij en houdt de schel op met luiden.
De overweg bij post I was opgenomen in de beveiliging en gekoppeld met de verkeerslichten.
I drukt op één van de drukknoppen "sluiten" op het bedieningstoestel van de overweg waardoor de verkeerslichten ingeschakeld worden.
Na 10 seconden gaan de lampjes "tijdrelais" op het bedieningstoestel branden waarna de overweg kan worden gesloten.
I sluit de overwegbomen en drukt de drukknop "Ovb" op het bloktoestel waardoor het lampje "Ovb" gaat branden.
Tijdens het drukken van deze knop duwt I de trekker in veld 15 in.
Zodra de knop "Ovb" wordt losgelaten dooft het gelijknamige lampje.
Achter de trein trekt I de trekker in veld 15 uit en kan de overweg worden geopend.
Voor een beschrijving van het station Wormerveer klik hier.
Voor een beschrijving van het station Zaandam klik hier.
Met ingang van 21 mei 1967 is de klassieke beveiliging te Koog = Zaandijk vervallen en is dit station een halte langs de vrije baan geworden. 
 Terug naar Home
Terug naar Home  Terug naar seinhuizen
Terug naar seinhuizen