Leiden Goederenstation



Op 5 november 2024 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
De emplacementstekening en de toesteltekeningen zijn aangepast aan de huidige standaard.

Het station Leiden Goederenstation lag aan de spoorlijn Leiden - Utrecht bij km. 31.430.

Leiden heeft een druk verkeer gekend op het goederenstation dat speciaal werd gebouwd bij de Haagweg.
De HSM had bij het station Leiden haar eigen goederenstation; later kwam daar nog de losplaats bij het station Heerensingel bij met de aansluiting naar de gasfabriek.
Voor het stukgoedvervoer via Van Gend en Loos (VGL) werd in 1950 een loods gebouwd aan de noordwestzijde van het goederenstation.
Volgens NS'ers die vroeger op Leiden Goederenstation gewerkt hebben, werden ook na de invoering van de elektrische tractie nog stoomlocs ingezet, tot ongeveer 1956, van het depot Den Haag.
Deze tenderlocomotieven bedienden 's morgens het station Heerensingel, de groenteveiling aan de Zoeterwoudscheweg, Voorschoten en 's middags Noordwijkerhout, Lisse en soms Haarlem.
De groepstrein van VGL naar Utrecht werd omstreeks 1968 opgeheven, de loc hiervoor, meestal een 1100, kwam aan het begin van de avond los uit Utrecht.

     

De noordwestzijde van het emplacement gezien oostelijke richting d.d. 17 mei 1962 (links)
en het emplacement kijkend richting Leiden met het treinstel NS ElD4 740 als trein 1566 (Utrecht - Leiden) d.d. 25 mei 1963 (rechts).
Rechts staan autowagens van de DR die in Bad Schandau (II-Vst) zijn beladen met Skoda's en autowagens van de DB (Ingolstadt - Leiden Goederenstation) met DKW auto's.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De oostzijde van het emplacement met de rangerende locomotief NS 2294 en links post I (links) en de oostzijde van het emplacement gezien vanuit post I met de rangerende locomotief NS 2294 (rechts) d.d. 25 mei 1963.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

De oostzijde van het emplacement met op achtergrond post I (links) en de drieplanksbaak voor het sein A1-4 / Cv en een snelheidsbord zijde Alphen aan den Rijn (rechts) d.d. 25 mei 1963.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Het emplacement gezien in oostelijke richting d.d. 21 december 1974.
(Foto's: Wim Vos)


     

Het enkelvoudige vertakkingssein A 1-4 zijde Alphen aan de Rijn in de stand: voorbijrijden met een snelheid van ten hoogste 40 km/u toegestaan en rekenen op stop (links)
en het hetzelfde sein veilig gesteld voor een doorgaande trein (rechts) d.d. 19 februari 1978.
(Foto's: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: De beveiliging van Leiden Goederenstation bestond uit de posten T, I en II.
In de drie posten waren Siemens & Halske handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van deze toestellen klik hier.


De emplacementstekening van Leiden Goederenstation.


Post T

Deze post stond aan de westzijde van het emplacement bij de overweg in de Haagweg.

     

De westzijde van het emplacement met post T d.d. 21 december 1974    (Foto: Wim Vos) (links) en dezelfde situatie d.d. 11 februari 1976    (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts)



Het spoor richting Leiden met de brug over het Galgewater gezien vanuit post T d.d. 21 december 1974.
Deze foto geeft een mooi tijdsbeeld met de oude auto's en een telefooncel.
(Foto: Wim Vos)


     

De handelinrichting in post T d.d. 21 december 1974.
(Foto's: Wim Vos)



Tekening van de handelinrichting in post T.


Post I

Deze post stond aan de oostzijde van het emplacement.


Post I.
(Dia: Roelof Hamoen)



Een deel van het toestel in Post I.
(Dia: Roelof Hamoen)




Tekening van de handelinrichting in post I.


Post II

Deze post stond aan de westzijde van het emplacement bij de brug over het Galgewater.


Post II.
(Dia: Roelof Hamoen)




Tekening van de handelinrichting in post II.

Omdat de samenwerking met de brugpost Rijn - Schiekanaal nogal bijzonder was worden hier alle bedieningshandelingen besproken.

Met ingang van 20 mei 1997 is de klassieke beveiliging te Leiden Goederenstation vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX - CVL post te Den Haag Binckhorst.

Voor een beschrijving van het station Leiden klik hier.
Voor een beschrijving van de brugpost Rijn - Schiekanaal klik hier.
Voor een beschrijving van het station Alphen aan de Rijn klik hier.
Terug naar Home Terug naar seinhuizen