Laren = Almen
Op 30 juli 2024 zijn een aantal foto's uit het jaar 1983 uit de collectie van wijlen de heer Maarten Reijnhout toegevoegd;
deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen aangebracht en er zijn kleine correcties gemaakt.
Het station Laren = Almen is een voormalig station bij de Gelderse plaatsen Laren en Almen, gelegen aan de spoorlijn Zutphen - Lochem - Hengelo bij km. 10.221.
Met de bouw van het stationsgebouw werd in 1863 begonnen. De architect is vermoedelijk Karel Hendrik van Brederode. Het station werd geopend op 1 november 1865.
Bij de opening had het station de naam 'Harkelbrug' vernoemd naar de brug over de Harfense Beek.
Later werd de naam station 'Laren = Almen'. In 1925 wijzigde het Ministerie van Waterstaat met ingang van de nieuwe dienstregeling de naam in 'Station Laren'.
Het gebouw behoort tot het standaardtype SS 5e klasse, klein stationnetje dat 'haltegebouw' werd genoemd.
In 1914 werd, zoals bij de meeste stationsgebouwen van dit type, het middendeel verhoogd.
Het station is sinds 15 mei 1938 gesloten; het emplacement is nog wel in gebruik als kruisingsstation voor de treinen tussen Zutphen en Oldenzaal.
Het voormalig station is een gemeentelijk monument.
Het is een karakteristiek gebouw met de typische kenmerken van een klein plattelandsstation uit de negentiende eeuw en wordt particulier bewoond.
Het voormalige stationsgebouw van Laren = Almen d.d. 22 september 1961.
(Foto: R. Ankersmit)
Het emplacement in westelijke richting d.d. 1 mei 1976.
(Foto: Wim Vos)
Het wissel 1 met de steller, de wisselsper en de druklat met op de achtergrond het inrijbordes A1 en A2 zijde Zutphen (links)
en de achterzijde van het inrijbordes A1 en A2 zijde Zutphen (rechts).
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))
Het voorsein Dv zijde Lochem (links), de zig-zag baak (sein 249a SR) (midden links), het inrijbordes D1 en D2 zijde Lochem (midden rechts) en het oostelijke gedeelte van het emplacement gezien vanaf het inrijbordes D1 en D2 zijde Lochem (rechts).
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))
Gebruikte afkortingen:
- Lr = Laren = Almen
- Lc = Lochem
- Zp = Zutphen
Blokstelsels:
- Laren = Almen - Zutphen (post E):
- Blokstelsel A (gedurende de periode 29 mei 1958 - 5 mei 1970)
- Automatisch blokstelsel ingericht voor enkelspoorrijden (vanaf 6 mei 1970)
- Laren = Almen - Lochem = Blokstelsel A
In de post was een blokkast geplaatst en bij de post stond een Alkmaarse Handelinrichting en een windwerk voor de bediening van de overweg in de Zutphenseweg.
Voor een uitleg over de werking van de Alkmaarse Handelinrichting klik hier en voor de werking van de blokkast klik hier.
De emplacementstekening van Laren = Almen.
Post T
De Alkmaarse Handelinrichting op het perron d.d. 1 mei 1976. (Foto: Wim Vos) (links)
en het windwerk voor de bediening van de overweg in de Zutphenseweg en de Alkmaarse Handelinrichting. (Collectie: Maarten Reijnhout (†) (rechts)
De blokkast in post T d.d. 1 mei 1976. (Foto: Wim Vos) (links)
en dezelfde blokkast. (Collectie: Maarten Reijnhout (†) (rechts)
Tekeningen van de bedieningstoestellen. Van links naar rechts: De Alkmaarse Handelinrichting, een windwerk voor de overweg in de Zutphenseweg en de blokkast.
Laren - Almen was een station met een handelinrichting op het perron. In de regio werd dit wel vaker gedaan zo hadden Markelo, Goor en Delden ook zo'n type handelinrichting op het perron staan.
Hoewel er van een station geen sprake meer was aangezien er geen perrons meer waren.
Alleen een deel van het eerste perron was er nog voor het stationsgebouw en de toestellen buiten.
Via handelcontacten was het toestel buiten verbonden met het bloktoestel binnen.
De wissels 1 en 4 waren voorzien van wisselsperren en het wissel 1 zijde Zutphen was voorzien van een druklat.
De wisselsper op het wissel 4 d.d. 1 mei 1976.
(Foto: Wim Vos)
Een bijzonderheid aan Laren = Almen was de koppeling met de NX/CVL - beveiliging van Zutphen.
Het baanvak Laren = Almen - Lochem is uitgerust met blokstelsel A maar dat was aan de kant van Zutphen vervangen door automatisch blokstelsel met de komst van de NX/CVL - beveiliging in Zutphen d.d. 6 mei 1970.
Deze werkte als volgt:
Bij het vertrek naar Zutphen drukt met de knop linksonder op het grijze paneel in.
Wanneer de trein naar Zutphen kon rijden brandde de witte lamp "Blok naar Zutphen (Zp)".
Bij het rijden van een trein uit de richting Zutphen ging een bel slaan en brandde de gele lamp "Aankondiging trein van Zutphen".
Alle bijzonderheden en bedieningshandelingen worden hier beschreven.
Met ingang van 26 november 1986 is de klassieke beveiliging te Laren = Almen vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX/CVL beveiliging bediend vanuit Zutphen.
Het Integra bedieningstoestel in post T Zutphen.
Van links naar rechts: Delden, Goor, Markelo, Lochem en Laren-Almen
(Foto's: Sven Zeegers)
Voor een beschrijving van het station Lochem klik hier.
Voor een beschrijving van de klassieke beveiliging van het het station Zutphen klik hier.
Voor een beschrijving van de NX - CVL beveiliging van de stations Zutphen, Dieren = Doesburg en Klarenbeek klik hier.
Wat overbleef
In Laren = Almen zijn nog steeds de sporen terug te vinden van de klassieke beveiliging.
Voor het stationsgebouw staan nog het windwerk en het handeltoestel. Of het bloktoestel er nog staat is niet bekend.
De overblijfselen van de buitenapparatuur te Laren = Almen d.d. 19 juni 2010.
(Foto's: Peter Paul van Birgelen)
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen