 
.jpg) 
Het stationsgebouw van Leeuwarden d.d. 1 augustus 1975.
(Foto: F.J. Hoevenagel)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
 
     
 
De westzijde van het emplacement met de sporen richting Grouw = Irnsum (links) en van links naar rechts de sporen richting Mantgum, Dronrijp, de sporen E3 t/m E6 en het spoor richting Stiens (rechts) d.d. 17 september 1977.
(Foto's: Wim Vos)
 
De westzijde van het emplacement met van links naar rechts de sporen richting Mantgum, Dronrijp, de sporen E3 t/m E6 en het spoor richting Stiens d.d. 16 mei 1976.
(Foto: Wim Vos)
 
     
 
De westzijde van het emplacement in oostelijke richting d.d. 16 mei 1976 (links) en 17 september 1977 (rechts).
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
De westzijde van het emplacement in oostelijke richting d.d. 16 mei 1976 (links) en 17 september 1977 (rechts).
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
De uitrijseinen 9A, 10A en 11A d.d. 17 september 1977 (links) en 12 maart 1977 (rechts).
(Foto's: Wim Vos)
De seinnummers bestaan uit een cijfer en een letter van de bedienende post.
 
     
 
De aankomst van een DE2 uit Sneek (links) en de westzijde van het emplacement gezien vanuit post A (rechts) d.d. 12 maart 1977.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
Het emplacement in westelijke richting met rechts post A d.d. 16 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
Het emplacement in westelijke richting met rechts post A in het jaar 1983. (links) 
en een gedeelte van het handbediende engelse wissel 75 met een Bord Einde Bovenleiding (Sein 311 SR 1975) (rechts).
(Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
     
 
Het emplacement in oostelijke richting d.d. 16 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
Het emplacement in oostelijke richting (links) en in westelijke richting (rechts) d.d. 16 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
Het emplacement in oostelijke richting (links) en twee verschillende "neuzen" (rechts) d.d. 16 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
 
Een motorpost met een postrijtuig d.d. 16 mei 1976 (links) en d.d. 12 maart 1977 (rechts).
(Foto's: Wim Vos)
.jpg) 
    .jpg) 
 
Het stroomlijnpostrijtuig NS Pec 1902 (links) en het opschrift Nederlandse Posterijen op postrijtuig NS Pec 1902 (rechts) d.d. 3 juni 1979.
(Foto's: R. Ankersmit ())
.jpg) 
     
 
Het weegbrugsein (sein 274/275 SR) d.d. 29 juli 1978.   (Foto: F.J. Hoevenagel)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en hetzelfde sein in het jaar 1983   (Collectie: Maarten Reijnhout ()) (rechts).
 
     
 
De aankomst van de DE3 uit Groningen (links) en het oostelijke gedeelte van het emplacement met op spoor 14 de trein richting Groningen (rechts) d.d. 16 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
 (
  ( )
)
.jpg) 
     
Post B (T) d.d. 15 augustus 1975.   (Foto: F.J. Hoevenagel)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en Post B (T) in het jaar 1983.   (Collectie: Maarten Reijnhout ()) (rechts).
 
     
De handelinrichting in post B (T) (links)  en de rechter blokkast in post B (T) (rechts)  d.d. 12 maart 1977. 
(Foto's: Wim Vos)
 
De handelinrichting in post B (T).     (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
     
 
De rechter blokkast in post B (T) (links) en de middelste blokkast in post B (T) (rechts)  d.d. 12 maart 1977. 
(Foto's: Wim Vos)
 
     
De linker blokkast in post B (T)  d.d. 12 maart 1977. 
(Foto's: Wim Vos)
De kast onder de linealenkast dienst voor de bediening van de gele lampen bij de inrijseinen.
 
     
De handelinrichting in post B (T) (links) en een close-up van de linker blokkast in post B (T) (rechts).     (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
     
Een close-up van de rechter blokkast in post B (T) (links) en een close-up van de velden 33 t/m 42 van de handelinrichting in post B (T) (rechts).     (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
     
Een close-up van de velden 12 t/m 21 van de handelinrichting in post B (links) en de linker blokkast in postB (T). (rechts)    (Collectie: Maarten Reijnhout ())
Tekening van de handelinrichting in post B.
(Klik op de tekening voor een vergroting)
 
 
     
Post A d.d. 15 maart 1977.   (Foto: Wim Vos) (links)en de westzijde van het emplacement met post A.   (Collectie: Maarten Reijnhout ()) (rechts).
 
De handelinrichting in post A d.d. 12 maart 1977.(Foto: Wim Vos)
 
     
Details van de blokkasten in post A d.d. 12 maart 1977.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
Een detail van de blokkast in post A  (links) en het tableau met de signaleringslampjes en noodknoppen voor de baanvakken richting Dronrijp en Mantgum in post A (rechts). d.d. 12 maart 1977.
(Foto's: Wim Vos)
 
     
De handelinrichting in post A.    (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
     
Een close-up van de linker blokkast in post A.    (Collectie: Maarten Reijnhout ())
Tekening van de handelinrichting in post A.
(Klik op de tekening voor een vergroting)
 
     
Tekening van het relaiskastje bij de spooraansluitingen Onderstation en de Zwette (links) en het blokkastje bij de spooraansluiting Schenkenschans (rechts).
 
.jpg) 
    .jpg) 
De oostzijde van het emplacement gezien in westelijke richting vanaf de overweg in de Schrans d.d. 11 maart 1967.   (Foto: R. Ankersmit ()) (links)
en de oostzijde van het emplacement gezien in westelijke richting d.d. 29 juli 1978.   (Foto: F.J. Hoevenagel) (rechts).   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
.jpg) 
    .jpg) 
De overweg in de Schrans met post D d.d. 29 juli 1978.   (Foto: F.J. Hoevenagel) (links)
en het treinstel NS DE2 101, onderweg van Groningen naar Leeuwarden, bij de overweg in de Schrans met links post D d.d. 16  februari 1983.   (Foto: J.C. de Jongh) (rechts).
(bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
 
     
     
De handelinrichting in Post D d.d. 12 maart 1977.   (Foto's: Wim Vos) (links en midden) 
en hetzelfde toestel in het jaar 1983.   (Collectie: Maarten Reijnhout ()) (rechts).
 
Tekening van de handelinrichting in post D.
 
 
De bijzonder fraaie post P.   (Collectie: Maarten Reijnhout ())
.jpg) 
    .jpg) 
De perronseinpaal 5a/b in de stand 'stop' (links) en in de stand 'voorbijrijden toegestaan' (rechts) d.d. 23 juli 1974.
(Foto's: Renι Jongerius)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
.jpg) 
    .jpg) 
De perronseinpaal 5a/b.   (Foto's: J.C. de Jongh)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
 
De handelinrichting in Post P.  (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
Tekening van de handelinrichting in post P.
 
     
De onttakelde handelinrichting in post P in het jaar 1983.  (Collectie: Maarten Reijnhout ())
 
    .jpg) 
De draaibrug over de Harlinger Trekvaart d.d. 16 mei 1976.   (Foto: Wim Vos) (links) 
De brug was gesloten voor NVBS excursie richting Stiens.
en dezelfde draaibrug in de normale (geopende) stand d.d. 22 februari 1980    (Foto: R. Ankersmit ()) (rechts).
 
Tekening van de handelinrichting in de brugpost.
 
 
De situatietekening bij de brugpost Harinxmakanaal.
 
Tekening van de handelinrichting in de  brugpost.
.jpg) 
    .jpg) 
Treinstel NS DE2 77 uit Leeuwarden, met bestemming Harlingen, op de draaibrug over het Van Harinxmakanaal d.d. 18 augustus 1976. (links)
en de splitsing van de spoorlijnen naar Sneek (links) en Harlingen (rechts), ten westen van de draaibrug over het Van Harinxmakanaal d.d. 18 augustus 1976.
Het treinstel NS DE2 77 uit Harlingen heeft de eindbestemming Leeuwarden bijna bereikt.
(Foto's: J.C. de Jongh)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
.jpg) 
    .jpg) 
    .jpg) 
De brugpost Hrm gezien in ooostelijke richting (links) , de brug gezien in westelijke richting met op de achtergrond de brugpost (midden) en de brugseinen C en D zijde Leeuwarden (rechts)d.d. 12 augustus 1976.
(Foto's: F.J. Hoevenagel)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
 
.jpg) 
Het treinstel NS ElD4 716, met bestemming Amsterdam, kort na het vertrek uit Leeuwarden op de draaibrug over het Van Harinxmakanaal d.d. 18 augustus 1976.
(Foto: J.C. de Jongh)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
 
De situatietekening bij de brugpost Harinxmakanaal.
 
     
De brug met de brugpost Harinxmakanaal d.d. 21 september 1981.   (Foto: Wim Vos) (links) en de brugpost in het jaar 1983. (rechts)    (Collectie: Maarten Reijnhout ()).
 
Het brugsein A d.d. 21 september 1981.
(Foto: Wim Vos)
 
     
Het stelknoptoestel in de brugpost d.d. 21 september 1981.   (Foto: Wim Vos) (links) en hetzelfde toestel in het jaar 1983. (rechts)    (Collectie: Maarten Reijnhout ()).
De linker foto toont het toestel in de normale stand; de stelknoppen liggen in de omgelegde en normale stand (90°), de brugsleutel is in het sleutelrelaiskastje aanwezig, de brug is vergrendeld en de beide brugseinen zijn uit de stand "stop" gebracht
en de rechter foto toont het toestel tijdens een brugopening.
 
Tekening van het stelknoptoestel in de brugpost.
.jpg) 
    .jpg) 
Het NX-tableau (type Integra Domino) van station Leeuwarden in de verkeersleidingspost Groningen.
(Foto: K.H. Nauta) (links) en H. Delger (rechts).   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Deze foto's zijn gemaakt tijdens een open dag voor het personeel op 22 september 1984.
 Terug naar Home
Terug naar Home  Terug naar seinhuizen
Terug naar seinhuizen