Markelo
Op 23 juli 2024 zijn een aantal foto's uit het jaar 1983 uit de collectie van wijlen de heer Maarten Reijnhout en een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd;
deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen aangebracht en er zijn kleine correcties gemaakt.
Het station Markelo lag in het Overijsselse buurtschap Stokkum aan de spoorlijn Hengelo – Zutphen bij km. 24.317.
Het stationsgebouw is van het standaardtype SS 5e klasse en werd geopend op 1 november 1865. Het station heette tot 1910 'Diepenheim' maar de naam werd veranderd in 'Markelo',
aangezien Diepenheim toen een station kreeg aan de (later opgeheven) spoorlijn Neede - Hellendoorn.
Het station Markelo werd op 15 mei 1953 gesloten; thans is Markelo nog in gebruik als wisselplaats aan de enkelsporige spoorlijn.
Het emplacement gezien in westelijke richting met op spoor 1 goederentrein 4912 (Venlo - Enschede)
bestaande uit locomotief NS 2202 en open goederenwagen DB 839261 met geimporteerde kolen d.d. 6 mei 1961.
De wachter bedient de overweg aan de zijde Goor. (links)
en de goederentrein 4.4085 (Oldenzaal - Zutphen) bestaande uit twee locomotieven uit de NS serie 2200 en 39 wagens d.d. 13 juni 1967.
De voorste wagens zijn beladen met roltrappen (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit)
De oostzijde van het emplacement gezien in zuid-westelijke richting d.d. 13 maart 1960.
Links achter is het stationsgebouw te zien. Aan deze zijde ligt het symmetrische wissel 5 met een druklat en een wisselsper.
In de kast rechts naast het spoor zit een drieschijventoestemming: Markelo kende twee handels per inrijsein, voor ieder spoor één.
Dit had te maken met de mechanische spoorbezetting.
Het betreffende inrijseinhandel bleef vastzitten tot het uitrijsein bediend was, waardoor er op bezet spoor geen trein kon worden binnengenomen.
(Foto: R. Ankersmit)
Het voormalige stationsgebouw van Markelo gezien in oostelijke richting d.d. 24 maart 1978.
(Foto: Wim Vos)
De sporen richting Goor (links en richting Lochem (rechts) d.d. 1 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
Gebruikte afkortingen:
- Mk = Markelo
- Go = Goor
- Lc = Lochem
Blokstelsels:
- Markelo - Goor = Blokstelsel A
- Markelo - Lochem = Blokstelsel A
In en bij post T stond een blokkast, een Alkmaarse Handelinrichting en twee windwerken voor de bediening van de overwegen in de Brandveenweg en de Stationsweg.
De emplacementstekening van Markelo.
De symmetrische wissels 1 en 5 zijn voorzien van druklatten en wisselsperren in de trekdraden van de inrijseinen.
Post T
De Alkmaarse Handelinrichting met naast het toestel een drieschijfstoestemmmingstoestel waarmee diverse koppelingen mogelijk waren. (links)
en de windwerken voor de twee overwegen (rechts) d.d. 24 maart 1978.
(Foto's: Wim Vos)
De blokkast d.d. 24 maart 1978.
(Foto: Wim Vos)
Tekeningen van de bedieningstoestellen. Van links naar rechts: De Alkmaarse Handelinrichting, het windwerk voor de overweg vlak bij het stationsgebouw en de blokkast.
Markelo was een station met een handelinrichting op het perron. In de regio werd dit wel vaker gedaan, zo had het buurstation Goor had ook zo'n type handelinrichting op het perron staan.
Via handelcontacten was het toestel buiten verbonden met het toestel binnen voor de vensterwisseling.
Markelo was een sterk vereenvoudigd kruisingsstation. Een gewone seinpaal als inrijseinen en aan beide zijden één enkel uitrijsein voor beide sporen.
Wel waren er voor beide zijden twee handels per inrijsein. Dit had te maken met de mechanische spoorbezetting.
Het betreffende inrijseinhandel bleef vastzitten tot het uitrijsein bediend was.
Dit systeem zorgde er tevens voor dat er op een bezet spoor geen trein kon worden binnengenomen.
Immers was dit een tegenstrijdige rijweg omdat het handel van het inrijsein aan de andere zijde omgelegd was.
Het uitrijsein C 1,2 met onveiligvaller (valt in de stand stop na passeren van een trein) te Markelo d.d. 24 maart 1978.
(Foto: Wim Vos)
De seinen te Markelo waren allen van het type 1932. Kenmerkend was dat deze palen hadden waarbij het lager midden in de paal zat.
Bij het type 1937 is dit uit het midden. Normaal hoort hier dan ook een schaarsteller bij i.p.v. een groefschijfsteller maar vanwege de onveiligvallers die er later bij zijn gekomen zijn er groefschijfstellers toegepast.
Met ingang van 8 juli 1980 is de overweg in de Brandveenweg omgebouwd in een Ebo en is het windwerk op het perron vervangen door een drukknoptoestel;
deze overweg is tegelijkertijd in de beveiliging opgenomen.
Op de Alkmaarse Handelinrichting zijn twee knoppen voor de vrijmaking van de spermagneten op de handels van de inrijseinen A1,2 en D1,2 aangebracht.
De Alkmaarse Handelinrichting (links) en het drukknoptoestel voor de bediening van de overweg in de Brandveenweg en het windwerk voor de bediening van de overweg in de Stationsweg.(rechts).
(Collectie: Maarten Reijnhout (†)))
Een close-up van het rechter gedeelte van de Alkmaarse Handelinrichting.
(Collectie: Maarten Reijnhout (†)))
De Alkmaarse Handelinrichting na de wijzigingen d.d. 8 juli 1980.
Met ingang van 26 november 1986 is de klassieke beveiliging te Markelo vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX/CVL bediend vanuit Zutphen.
Het Integra bedieningstoestel in post T Zutphen.
Van links naar rechts: Delden, Goor, Markelo, Lochem en Laren-Almen
(Foto's: Sven Zeegers)
Voor een beschrijving van het station Lochem klik hier.
Voor een beschrijving van het station Goor klik hier.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen