Blokpost Maas - Waalkanaal
De blokpost Maas - Waalkanaal lag langs de spoorlijn Nijmegen - 's Hertogenbosch bij km. 62.047.
De halte Nijmegen Dukenburg gezien in westelijke richting (links) en de sporen richting Nijmegen met rechts de blokpost (rechts) d.d. 9 oktober 1976.
(Foto's: W. Vos)
Gebruikte afkortingen:
- Mwk = Blokpost Maas - Waalkanaal
- Nm = Nijmegen
- Wc = Wijchen
Blokstelsels:
- Blokpost Maas - Waalkanaal - Nijmegen = Blokstelsel III
- Blokpost Maas - Waalkanaal - Wijchen = Blokstelsel III
In de blokpost was een Siemens & Halske handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.
De situatietekening bij de blokpost Maas - Waalkanaal.
Tekening van de handelinrichting.
Het grendelhandel in veld 5 (Gr Ovb 3 4) kan slechts worden omgelegd, indien de overwegbomen 3 en 4 met het 2-voudige handelstoeltje gesloten zijn.
De seinen A/Av en Bv kunnen slechts worden bediend indien de overwegbomen 1, 2, 3, en 4 zijn gesloten en het grendelhandel in veld 5 (Gr Ovb 3 4) is omgelegd.
Met ingang van 3 juni 1973 is de halte Nijmegen Dukenburg in dienst gesteld.
Bij km. 59.890 en km. 62.200 is een verkenbord (sein 305 SR) geplaatst.
Met ingang van 9 juli 1973 is de blokpost uitschakelbaar gemaakt.
Met ingang van 12 januari 1974 zijn de twee mechanisch bediende overwegbomen bij km. 61.912 en km. 62.035 vervallen.
Met ingang van 31 maart 1974 zijn de onderstaande wijzigingen aangebracht in de beveiliging van de blokpost Maas - Waalkanaal.
- De "oude" blokpost is opgebroken.
- Bij km. 61.200 is een nieuwe blokpost in dienst gesteld.
- Het sein A is verplaatst van km. 62.147 naar km. 61.200.
- Het sein B is verplaatst van km. 61.845 naar km. 61.180.
- Het sein Av is verplaatst van km. 62.685 naar km. 62.445.
- Het sein Bv is verplaatst van km. 60.845 naar km. 60.180.
- De baak voor het sein Av is verplaatst van km. 63.261 naar km. 62.495.
- De baak voor het sein Bv is verplaatst van km. 60.845 naar km. 60.130.
De situatietekening bij de blokpost Maas - Waalkanaal na de bovengenoemde wijzigingen.
Tekening van de handelinrichting na de bovengenoemde wijzigingen.
De post was uitschakelbaar. Dit uit- en inschakelen werd op de hieronder beschreven wijze gedaan:
- Uitschakelen
- de wachter in de blokpost overlegt met de wachters van de naastliggende posten;
- indien er zich geen trein bevindt tussen de uit te schakelen post en de naastliggende post, ontblokt de naastliggende post de uit te schakelen post;
- daarna ontblokt de uit te schakelen post de naastliggende post aan de andere zijde.
Als gevolg van deze handelingen zijn alle vensters wit geworden;
- de uit te schakelen post bedient de beide blokseinen en legt tenslotte de beide stelknoppen 45º naar links om.
- Inschakelen
- de wachter in de blokpost overlegt met de wachters van de naastliggende posten;
- zodra voor één rijrichting de wachter van de vorige post door die van de volgende post is ontblokt legt de wachter van de in te schakelen post de stelknop 45º naar rechts;
voor de andere rijrichting wordt hetzelfde gedaan;
- achter de eerstvolgende treinen in beide richtingen brengt de weer ingeschakelde blokpost de seinen in de stand stop en verricht vervolgens de normale blokhandelingen.
De blokpost is met ingang van 30 november 1979 vervallen.
Voor een beschrijving van het station Wijchen klik hier.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen