Blokpost Rosmalen


De blokpost Rosmalen ligt aan de spoorlijn 's Hertogenbosch - Nijmegen bij km. 28.038.
Het eerste station werd geopend in 1881. Het oude stationsgebouw van Rosmalen (met stationswoning) uit 1880 bestaat nog, maar is tegenwoordig in gebruik als woon- en kantoorpand. Het is gelegen aan de Stationsstraat en Spoorstraat.
Het oude pand heeft van 1881 tot en met 1938 dienstgedaan als stationsgebouw. In 1938 werd het station gesloten voor reizigersvervoer. Het stationsgebouw had daarna wel een functie als wachtpost voor de bediening van de seinen en overwegen en de losweg werd nog tot 1972 gebruikt voor goederenvervoer.


De situatie bij blokpost Rosmalen in westelijke richting d.d. 9 oktober 1976.
(Foto: Wim Vos)


    

De sporen in oostelijke richting (links) en het (voormalige) stationsgebouw (rechts) d.d. 25 november 1961.
(Foto's: R. Ankersmit (†))

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels:


De situatietekening bij blokpost Rosmalen.


Met ingang van 13 december 1964 is i.v.m. de vernieuwde NX beveiliging te 's Hertogenbosch het blokstelsel III op het baanvak Rosmalen - 's Hertogenbosch vervangen door een automatisch blokstelsel.

Tot 9 december 1973 bestond de beveiliging uit een Alkmaarse Handelinrichting op het perron en een blokkast in het stationsgebouw.

De handels van de hoofdseinen in de Alkmaarse Handelinrichting waren verbonden met de toestemmingsschijven onder de blokkast, deze toestemmingsschijven waren verbonden met de blokvensters in de blokkast
en deze toestemmingsschijven waren bedienbaar vanuit de Alkmaarse Handelinrichting als het betreffende blokvenster vrij (wit) was.

De toestemmingsschijven waren via kettingen verbonden met de handels van de hoofdseinen in de Alkmaarse Handelinrichting op het perron en op deze manier konden de blokseinen alleen worden bediend als het betreffende blokvenster vrij ( wit ) was.
De voorseinen konden via een koppeling in de Alkmaarse Handelinrichting alleen worden bediend als het handel van het betreffende hoofdsein was omgelegd.

Na de passage van de trein moest eerst het handel van het voorsein worden teruggelegd en daarna kon het handel van het hoofdsein in de normale stand worden gelegd;
hierdoor werd tegelijkertijd ook de toestemmingsschijf weer in de normale stand teruggelegd en kon het betreffende blokvenster worden bediend (werd rood).

Post T



De twee windwerken voor de overwegbediening en de Alkmaarse Handelinrichting d.d. 25 november 1961.
(Foto: J.G.C. van de Meene)



Tekening van de Alkmaarse Handelinrichting op het perron (links) en het bloktoestel in de blokpost (rechts).


Met ingang van 9 december 1973 is de Alkmaarse Handelinrichting op het perron vervangen door een handelinrichting met blokkast in de post.


De handelinrichting in de blokpost d.d. 6 september 1981.
(Foto P. Loman)



Tekening van het bedieningstoestel in de blokpost.


Met ingang van 10 mei 1981 is de blokpost Rosmalen vervallen in verband van de modernisering van de beveiliging op het baanvak 's Hertogenbosch - Nijmegen.

Voor een beschrijving van de blokpost Geffen klik hier.
Voor een beschrijving van de NX beveiliging van het station 's Hertogenbosch klik hier.

Wat er overbleef


De handelinrichting afkomstig uit de blokpost is bewaard gebleven en is aanwezig in het clubhuis van de ModelSpoorGroep ’s-Hertogenbosch.


De handelinrichting bij de ModelSpoorGroep 's-Hertogenbosch.


Terug naar Home Terug naar seinhuizen