Velsen = IJmuiden Oost



Op 7 januari 2025 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen vermeld.

Het station Velsen = IJmuiden Oost (tot 15 mei 1927: Velsen) is een voormalig station aan de IJmondlijn, gelegen tussen Velsen = Zuid en IJmuiden.
Het werd geopend op 1 mei 1867, en lag toen aan de spoorlijn Haarlem - Uitgeest. Sinds die tijd zijn er vier verschillende stationsgebouwen geweest.
Het station lag net ten zuiden van het in 1876 geopende Noordzeekanaal dat met een draaibrug werd gekruist.
Op 1 november 1883 kwam het spoor van Velsen = IJmuiden Oost naar IJmuiden in gebruik.
Het eerste stationsgebouw bestond uit een dienstwoning, daterend uit ongeveer 1865, dat rond 1880 werd vergroot met een wachtruimte.
In 1891 werd een nieuw station gebouwd naar een ontwerp van Dirk Margadant. Dit bestond uit een klein stationsgebouw onder een grote overkapping.
In het gebouw was geen woonruimte. In 1902 werd alweer een nieuw ontvangstgebouw gebouwd, aan het eind van een doodlopende weg.
Verder was er een vestibule, een plaatskaartenkantoor en een goederenlokaal. Een tunnel geeft toegang tot het eilandperron met drie gebouwtjes onder een doorlopende kap.
In 1970 werd een nieuw station gebouwd met een klein ontvangstgebouw aan de weg en op het eilandperron drie kleine gebouwen onder een doorlopende kap.
Nadat op 29 september 1957 de Velsertunnel in gebruik was gekomen voor de verbinding Uitgeest – Haarlem, werd de spoorbrug te Velsen afgebroken en lag het station Velsen = IJmuiden Oost alleen nog aan de lijn (Haarlem –) Santpoort Noord – IJmuiden.
Deze verbinding werd gesloten voor reizigers op 24 september 1983.

Nadien hebben in de jaren 1996 en 1997 nog enige tijd de treinen van Lovers Rail op deze lijn gereden. Sindsdien is de lijn in onbruik geraakt en de infrastructuur aan verval overgeleverd.
De restanten van het station en de spoorbaan bestaan nog steeds.

    

De overweg in de Cederstraat te Velsen Zuid met post T en daarnaast woning 9A (links)
en het einde van het vroegere spoor naar de draaibrug in Velsen-IJmuiden Oost (rechts).
Na de opening van de Velsertunnel op 29 september 1957 werd het emplacement vereenvoudigd, maar een deel van de oude sporen bleef nog liggen.
Op de achtergrond, aan de overkant van het Noordzeekanaal, de elektriciteitscentrale van de PEN. d.d. 20 februari 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


    

De sporen, direct ten noorden van station Velsen = IJmuiden Oost met de binnenkomende reizigerstrein 2250 IJmuiden = Amsterdam, bestaande uit treinstel El3 446 (links)
en het emplacement in noordelijke richting (rechts) d.d. 19 maart 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


    

De goederentrein 4992 (IJmuiden - Amsterdam Rietlanden), bestaande locomotief NS 2272 en zes koelwagens vis die met een speciale regeling vervoerd worden
met in de verte de goederenloods met drie groepswagens voor stukgoedvervoer d.d. 19 maart 1960    (Foto: R. Ankersmit (†)) (links)

en het treinstel NS El3 443, onderweg naar IJmuiden op de overweg in de Cederstraat te Velsen d.d. 24 juli 1960.
(Foto: H. de Haan)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (rechts).

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: De beveiliging van het station Velsen = IJmuiden Oost bestond uit één post t.w. post T.
In deze post was een HSM handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over dit toestel klik hier.


De emplacementstekening van Velsen = IJmuiden Oost.



Post T



Tekening van de handelinrichting in post T.

Alle bijzonderheden en bedieningshandelingen worden hier beschreven.


Het haltegebouw Velsen Zeeweg gezien vanaf de overweg in de Zeeweg d.d. 20 februari 1960.
(Foto: R. Ankersmit (†))

De klassieke beveiliging is met ingang van 18 april 1972 vervallen en dit station is een halte langs de vrije baan geworden.

Voor een beschrijving van het station IJmuiden klik hier.
Voor een beschrijving van de blokpost Driehuis = Westerveld klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen