Vriezenveen
Op 3 juli 2024 zijn een aantal foto's uit het jaar 1983 uit de collectie van wijlen de heer Maarten Reijnhout en een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd;
deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen en enige correcties en in de toesteltekeningen zijn enkele correcties aangebracht.
Het station Vriezenveen is geopend op 1 oktober 1906 en ligt aan de spoorlijn Mariënberg - Almelo bij km. 12.406.
Het stationsgebouw, van het type tweede klasse van de NOLS werd in 1906 in gebruik genomen en in 1984 gesloopt. NOLS staat voor Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij.
Deze maatschappij ontwikkelde de spoorlijn Almelo - Mariënberg.
De stations werden ontworpen door architect Eduard Cuypers.
Het stationsgebouw van Vriezenveen (links) en de sporen in zuidelijke richting (rechts) d.d. 1 mei 1976.
(Foto's: Wim Vos)
De locomotief NS 2213 met de buurtgoederentrein 760508 (Emmen - Almelo, 23 wagens) onderweg bij Vriezenveen (links)
en het motorrijtuig NS 31 als trein 8470 (Mariënberg - Almelo) aan het perron van Vriezenveen. Op de achtergrond, half verscholen achter de bomen, het stationsgebouw (rechts) d.d. 17 juni 1976.
(Foto's: R. Ankersmit)
De emplacementstekening van Vriezenveen
De wissels 2 en 11 waren voorzien van sperren in de trekdraden van de seinbediening van de beide inrijseinen.
Gebruikte afkortingen:
- Vz = Vriezenveen
- Aml = Almelo
- Vhp = Vroomshoop
Blokstelsels:
- Vriezenveen - Vroomshoop = Blokstelsel A
- Vriezenveen - Almelo = Automatisch blokstelsel voor enkelspoorrijden zonder tussenblokseinen
In en bij post T was een blokkast, een Alkmaarse Handelinrichting en een Hoge Handelinrichting geplaatst.
Voor een uitleg over de werking van de blokkast klik hier en voor een uitleg over de werking van de Alkmaarse Handelinrichting en de Hoge Handelinrichting klik hier.
Post T
Drie foto's van de buitenapparatuur op het station Vriezenveen d.d. 17 april 1983.
Met de Alkmaarse Handelinrichting werden de beide wissels en de inrijseinen bediend en met de Hoge Handelinrichting werden de uitrijseinen bediend.
De kasten er naast dienen voor het bedienen van de grote overweg.
(Foto's: Wim Vos )
De blokkast (links) en het signaleringstableau t.b.v. het automatisch blokstelsel richting Almelo. (rechts) d.d. 17 april 1983.
(Foto's: Wim Vos )
Tekening van de Alkmaarse handelinrichting (links) , de Hoge Handelinrichting (midden) en de blokkast met het signaleringstableau (rechts).
Post T was vrij standaard uitgevoerd. Een blokkast in het stationsgebouw en twee handelinrichtingen buiten op het perron. Anders dan gebruikelijk was de electrisch bediende overweg. Meestal zijn de overwegen bij dit soort posten mechanisch bediend.
Op het perron stond dan ook een bedienkast voor de bediening. Tegen de regen was er een kap over geplaatst.
Met ingang van 24 november 1968 is te Almelo een NX-beveiliging bediend vanuit Hengelo in dienst gesteld en vervielen de blokvensters naar Almelo en kwam er een apart paneel voor de signalering en aanmelden van de treinen van en naar Almelo.
De vorm hiervan was vrij standaard maar had een regiogebonden uiterlijk.
De seinen C1,2 en B1,2 hadden onveiligvallers welke het sein in de stand stop bracht na het passeren van een trein ongeacht of het seinhandel nog uit de stand stop stond.
Via signaallampjes werd de stand van de arm weergegeven op het paneel.
Als het baanvak naar Almelo vrij was dan brandde het witte lampje "Blok naar Almelo".
In deze toestand konden zowel Almelo als Vriezenveen een trein op het baanvak toelaten.
De bediening en werking was als volgt:
Trein van Almelo:
- Indien Almelo een trein wilde sturen dan "claimde" deze het baanvak door het instellen van een rijweg van Almelo naar Vriezenveen.
- Op het paneel ging het lampje "Trein van Almelo" branden. Het lampje "Blok naar Almelo" doofde.
- Bij het naderen van station Vriezenveen (vermoedelijk na het berijden van de trein in het voorlaatste blok) ging een aankondigingsbel luiden en ging het lampje "Aankondiging van Almelo" branden.
De bel bleef luiden totdat een rijweg van Almelo was ingesteld.
- Na het passeren van het inrijsein viel het inrijsein in de stand stop en doofden de lampjes "Trein van Almelo" en "Aankondiging van Almelo" tevens brandde dan het lampje "Blok naar Almelo". Nu was alles weer normaal.
Trein naar Almelo:
- Vriezenveen drukte op de knop "Trein naar Almelo" om het baanvak te "claimen".
- Het lampje "Trein naar Almelo" ging branden. Vriezenveen kon nu een rijweg instellen naar Almelo.
- Na aankomst in Almelo ging het lampje "Blok naar Almelo" weer branden en was alles weer normaal.
De buitenapparatuur op het perron.
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))
De Hoge Handelinrichting voor de bediening van de twee uitrijseinen (links) en de blokkast (rechts).
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))
Kwadrantsluiting
Een kwadrantsluiting te Vriezenveen in de normale stand links en rechts met een sein in de getrokken stand d.d. 17 april 1983.
(Foto's: Wim Vos)
De twee kwadrantsluitingen.
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))
De kwadrantsluiting te Vriezenveen kwam op twee plekken voor. Namelijk aan de kant van Almelo en aan de kant van Vroomshoop. Omdat er twee verschillende bedientoestellen waren en er een koppeling tussen beiden gewenst was werd deze in de trekdraadgeleiding aangebracht. De koppeling was telkens tussen een inrijsein (Alkmaarse handelinrichting) en uitrijsein (Hoge handelinrichting).
Er kon dus telkens per kwadrantsluiting maar één sein bediend worden.
Met ingang van 5 september 1984 is de klassieke beveiliging te Vriezenveen vervallen en is op het baanvak Almelo - Mariënberg een V-CVL beveiliging bediend van uit Hengelo in dienst gesteld.
Voor een beschrijving van het station Vroomshoop klik hier.
Voor een beschrijving van de klassieke beveiliging van het station Almelo klik hier.
Voor een beschrijving van de NX - CVL beveiliging bediend vanuit Hengelo klik hier.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen