Zetten - Andelst



Op 6 februari 2024 is een foto uit het jaar 1983 uit de collectie van wijlen de heer Maarten Reijnhout toegevoegd; deze nieuwe foto is te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.

Het station Zetten = Andelst ligt aan de spoorlijn Dordrecht - Elst (Gelderland) bij km. 11.071.
Het stationsgebouw werd in het jaar 1898 gebouwd. Het gebouw is gelijk aan dat van station Obdam.


Het stationsgebouw van Zetten = Andelst.
(Foto: J.G.C. van de Meene)



De emplacementstekening van Zetten = Andelst.


Gebruikte afkortingen: Blokstelsels:
Er was in Zetten = Andelst een weinig voorkomend sein geplaatst namelijk aan aanwijspaal.

In het seinregelement uit het jaar 1934 was over deze aanwijspaal de volgende tekst opgenomen:
Indien aangegeven moet worden voor welk spoor een naast twee of meer in dezelfde richting bereden sporen opgestelde seinpaal geldt, wordt naast het spoor waarop deze seinpaal geen betrekking heeft, een paal zonder arm (aanwijspaal) geplaatst.
Aan deze paal worden des nachts twee melk-witte lichten getoond, welke een schuine stand ten opzichte van elkander innemen.


    

Het uitrijsein D3 en de aanwijspaal D1a d.d. 2 oktober 1965.
Op de achtergrond is post I te zien.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)


    

Het uitrijsein D3 en de aanwijspaal D1a (links) en het handbediende stopontspoorblok St8 met een centraal bediend grendel (rechts) d.d. 12 augustus 1963.
(Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)

De beveiliging van het station Zetten = Andelst bestond uit de posten T en I.
In post T was een Siemens & Halske handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier en in post I was een HSM handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.

Post T



De handelinrichting in post T d.d. 12 augustus 1963.
(Foto: F.J. Hoevenagel)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



Tekening van de Siemens & Halske handelinrichting in post T.



Alle bedieningshandelingen in post T worden hier toegelicht.

Post I



Post I.
(Foto: J.G.C. van de Meene)




Tekening van de HSM handelinrichting in post I.


Post I was normaal niet in dienst en was alleen bemand bij treinbewegingen naar of van spoor 3; de "normale" stand van inrijsein E2 was voorbijrijden toegestaan.

Alle bedieningshandelingen in post I worden hier toegelicht.

Met ingang van 16 oktober 1972 is de beveiliging van Zetten = Andelst aanzienlijk vereenvoudigd.
Alle wijzigingen worden hiervolgend genoemd:

De emplacementstekening van Zetten = Andelst na de ingrijpende wijzigingen vanaf 16 oktober 1972.


    

Het treinstel DE II NS 71 komt als trein 6150 Nijmegen - Tiel - Utrecht binnen te Zetten-Andelst (links) en het treinstel DE II NS 71 vertrekt als trein 6143 Utrecht - Tiel - Nijmegen uit Zetten-Andelst (rechts) d.d. 26 mei 1974.
(Foto's: René Jongerius)   (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)

Met ingang van 7 juli 1978 is de overweg in de Wageningsestraat door middel van sluitingsdwang in de beveiliging opgenomen.

Met ingang van 1 juni 1980 is het blokstelsel III richting Vork omgebouwd in een automatisch blokstelsel voor dubbelspoor en zijn de vensters "Ontbl. Vrk" en "Voorbijg. bij Vrk". vervallen.


De met stickers volgeplakte handelinrichting in de blokpost.
(Collectie: Maarten Reijnhout (†))



Tekening van de Siemens & Halske handelinrichting in post T na de wijzigingen d.d. 1 juni 1980.

De blokpost is met ingang van 17 juni 1983 vervallen.

Voor een beschrijving van de blokpost Hemmen = Dodewaard klik hier.
Voor een beschrijving van het station Vork klik hier.

=Terug naar Home Terug naar seinhuizen