Brugpost Brug over de Gouwe



Op 30 oktober 2024 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.

De brugpost Brug over de Gouwe lag tussen Alphen aan de Rijn en Bodegraven in de spoorlijn Leiden - Utrecht CS bij km. 16.770.

Gebruikte afkortingen:

In de post was een blokkast geplaatst.


De geopende spoorbrug over de Gouwe d.d. 3 augustus 1969.
(Foto: J.C. de Jongh)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


     

De Gouwebrug gezien in oostelijke richting d.d. 31 juli 1978.    (Foto: Roelof Hamoen) (links)
en dezelfde situatie d.d. 18 oktober 1977.    (Foto: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


               

Het uitschakelbord tractie (Sein 306 SR) (links) , het inschakelbord tractie voor treinstellen, bestaande uit twee rijtuigen (midden links) , het inschakelbord tractie voor treinstellen, bestaande uit zes rijtuigen (midden rechts)
en het inschakelbord (rechts) (Sein 307 SR) d.d. 18 oktober 1977.
(Foto's: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



De situatietekening bij de brugpost Brug over de Gouwe.




De tekening van de blokkast in de brugpost.


     

De blokkast in de brugpost d.d. 9 maart 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)


De uitrijseinen richting Bodegraven aan de oostzijde van het emplacement te Alphen aan de Rijn waren behalve uitrijseinen en blokseinen ook de afstandsseinen voor de brug.
De brugpost moest daarom medewerking verlenen aan post T te Alphen aan de Rijn en dit werd gedaan door het vrij (wit) maken van het venster in veld 1 "van Apn".
Als post T te Alphen aan de Rijn dit venster teruggaf aan de brugpost werd dan werd in de brugpost venster in veld 2 "Voorbijg. bij Apn" rood; na passage van de overweg "Gouwekade" werd de sper boven venster 2 vrij (wit) waarna venster 2 weer werd geblokt en tegelijkertijd venster 1 weer rood werd.

Omdat er in de post geen handelinrichting aanwezig was werden de seinen A en Av bediend door een lage handelinrichting buiten de post.


De lage handelinrichting voor de bediening van de seinen A en Av d.d. 9 maart 1965.
(Foto: J.G.C. van de Meene)

Alle bedieningshandelingen zijn hier beschreven.
Voor een beschrijving van het station Alphen aan de Rijn klik hier.
Voor een beschrijving van het station Bodegraven klik hier.
Voor een beschrijving van het station Boskoop klik hier.

Zoals uit de bedieningshandelingen blijkt was de brug normaal geopend voor het scheepvaartverkeer over de Gouwe en moest de brug voor iedere treinbeweging worden gesloten, of dit in de dagelijkse praktijk ook het geval was, valt te betwijfelen.


Terug naar Home Terug naar seinhuizen