Halfweg



Op 4 februari 2025 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.

Het station Halfweg lag aan de spoorlijn Amsterdam - Haarlem bij km. 9.390.

    

De locomotief  NS1003 als extra trein Hlm 52 Haarlem Goederen - Amsterdam CS gezien vanuit post T d.d. 1 juni 1960. (Foto: R. Ankersmit (†)) (links)
en post T d.d. 18 augustus 1973. (Foto: L.J.P. Albers (†)) (rechts).


    

Het emplacement in westelijke richting met de rangerende buurtgoederentrein 6125 Haarlem Goederen - Halfweg, bestaande uit locomotief NS 2441
met een open wagen en een beladen gesloten goederenwagen uit Zutphen d.d. 1 juni 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


     

Het emplacement in westelijke richting met posttrein 9222 (Haarlem - Amsterdam) bestaande uit locomotief  NS1204 met de mP 9233 (links) en de westzijde van het emplacement (rechts)d.d. 1 juni 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))



Het emplacement in westelijke richting gezien vanuit post T d.d. 3 augustus 1974.
Het nieuwe lichtsein is reeds geplaatst.
(Foto: Wim Vos)


    

De schuine spoorwegovergang in de Spaarndammerdijk met post T, gezien vanaf de voetbrug over de huidige N200 in noordwestelijke richting.    (Fotograaf: onbekend) (links)
en dezelfde overweg met post T d.d. 10 februari 1975.    (Foto: F.J. Hoevenagel) (rechts)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


    

De niet meer gebruikte spoorbrug, nog daterend uit de eerste jaren van de HSM, over een voormalige uitwateringssluis (de Oostsluis in het Zijkanaal F),
gezien in oostelijke richting d.d. 1 juni 1960.    (Foto: R. Ankersmit (†)) (links)
en dezelfde brug d.d. 27 maart 2012.    (Foto: R.P.A. Bφing) (rechts).
(bron: Stichting SNR Railverzamelingen).
Sinds 2000 is deze brug een rijksmonument.

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: In de post was een stelknoptoestel geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.


De emplacementstekening van Halfweg.


Post T


    

Het stelknoptoestel in post T d.d. 3 augustus 1974. (Foto:Wim Vos) (links) en d.d. 7 oktober 1970. (Foto: L.J.P. Albers (†)) (rechts).




Tekening van het stelknoptoestel.




In het BVS was ook een seinbeeldenkaart opgenomen waarop alle mogelijke seinbeelden zijn aangegeven.


De seinbeeldenkaart van Halfweg.


Alle bedieningshandelingen worden hier beschreven.

Twee ontsporingen met nagenoeg dezelfde oorzaak

De inrijseinen 102 en 116 waren seinen van het stelsel 1946 met drie lampen.
De seinen met drie lampen konden ook snelheidsaanduidingen geven in kleurcombinaties van wit en groen die staan voor hoge, midden en lage snelheid.
Door de verschillende combinaties van wit en groen kon de betekenis van het seinbeeld worden verward.




Twee bladzijden uit het Seinreglement 1975 waarin de verschillende seinbeelden worden behandeld.

Op 2 november 1966 ontspoorde het treinstel plan T NS 521 na het missen van het inrijsein 116 zijde Haarlem waardoor er met een te hoge snelheid door het aftakkende wissel 17 werd gereden.
Bij dit ongeluk raakten twee personen ernstig en elf licht gewond.
De machinist werd later veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van ιιn maand met een proeftijd van twee jaar.

    

Het ontspoorde treinstel plan T NS 521 d.d. 2 november 1966.    (Foto's: J.A. Bonthuis) (links) en L.J.P. Albers (†)) (rechts).
(bron: Stichting SNR Railverzamelingen).

Op 23 november 1972 ontspoorde de diesellocomotief NS 2279 na het missen van het stoptonende inrijsein 102 zijde Amsterdam CS.
Het bleek onmogelijk om de locomotief in zijn geheel uit de drassige grond te bergen.
Derhalve werd de locomotief ter plekke in stukken gesneden en verwijderd op een draaistel na, dat in de modder is achtergebleven.

    

De laatste rustplaats van dieselocomotief 2279 d.d. 25 november 1972.
(Foto's: J.A. Bonthuis) (links) en L.J.P. Albers (†)) (rechts).
(bron: Stichting SNR Railverzamelingen).
Het spoor 3 is buiten dienst, er is nieuwe zandbedding aangebracht en de tijdelijke bovenleidingsmast ter vervanging van de vernielde mast was tijdelijk op het spoor geplaatst.


    

De laatste rustplaats van dieselocomotief 2279 d.d. 25 november 1972 d.d. 25 november 1972    (Foto: J.A. Bonthuis) (links)
en de gedeeltelijke sloop van deze locomotief d.d. 3 december 1972.    (Foto: L.J.P. Albers (†)) (rechts).
(bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


De klassieke beveiliging is op 25 mei 1975 vervallen vanwege de indienstelling van de NX beveiliging te Haarlem.


Het interieur van de NX post te Haarlem d.d. 22 juli 1976.
(Foto: Wim Vos)



Het tableau gedeelte Halfweg in de NX post te Haarlem d.d. 22 juli 1976.
(Foto: Wim Vos)

Voor een beschrijving van het station Amsterdam Singelgracht klik hier.
Voor een beschrijving van de klassieke beveiliging het station Haarlem klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen