Het stationsgebouw van Haarlem.
(bron: www.stationsweb.nl)
De facultatieve buurtgoederentrein 6122 (Halfweg - Haarlem Goederen), bestaande uit locomotief NS 2258 met een silowagen, bij vertrek van de spooraansluiting van de Haarlemse gasfabriek.
Op de achtergrond een achtergebleven gaswagen, die opgehaald gaat worden door de eigen locomotief van de gasfabriek en naast de loc een rangeerseinpaal. (links)
en de zaterdagse reizigerstrein 327 (Amsterdam - Antwerpen en Vlissingen bij de aansluiting van de Haarlemse gasfabriek en de opstelsporen van de Hoofdwerkplaats (rechts) d.d. 27 mei 1961.
De trein bestaat uit treinstel ElD2 1208, een postrijtuig Pec en de treinstellen ElD2 348 + ElD4 737.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Het terrein van de Hoofdwerkplaats Haarlem, de hoofdsporen van Amsterdam naar Haarlem en rechts het uithaalspoor, met omloopspoor en opstelspoor van de aansluiting van de Gemeentelijke gasfabriek van Haarlem (links)
en de zaterdagse buurtgoederentrein 6115 van de Haarlemse Hoofdwerkplaats naar Haarlem Goederen, met locomotief NS 2234 bij binnenkomst op spoor 2 (rechts) d.d. 27 mei 1961.
Foto's: R. Ankersmit (†))
De oude Spaarnebrug gezien in westelijke richting, tussen de brugliggers door is de brugpost Spbr te zien en in de verte post I d.d. 27 mei 1961.
Foto's: R. Ankersmit (†))
De spoorbrug over het Spaarne met de nieuwe ophaalbrug als beweegbaar gedeelte, gezien vanaf de Friese Varkenmarkt (links)
en dezelfde brug gezien vanaf het Prinsen Bolwerk (rechts) d.d. 28 maart 1978.
Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het emplacement in oostelijke richting met op de achtergrond post I d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De perronseinpalen FA6 en FA7 langs de sporen 6 en 7 d.d. 16 juli 1974. (Foto's: R.T. Jongerius (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links).
Voor het spoor 6 links van de paal is het seinbeeld 'voorbijrijden toegestaan' (het bord weggeklapt, een wit licht).
Voor het spoor 7 rechts van de paal geldt 'stop' (een rood bord, wit omrand, een rood licht); het sein geldt voor treinbewegingen.
en de dubbel uitgeklapte perronseinpalen FA2 en FA3 langs de sporen 2 en 3 d.d. 18 februari 1962. (Foto's: F.J. Hoevenagel (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (rechts).
Het emplacement in westelijke richting met links achter de goederenwagon en de diesellocomotief post II d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De uitrijseinen E4 en E5 (uitrijseinen van de kopsporen 4 en 5). De seinen zijn wegens ruimtegebrek op een bordes geplaatst (links) , het stopontspoorblok 45 met een afsluitlantaarn (midden) d.d. 13 april 1974. (Foto's: R.T. Jongerius)
en de uitrijseinen E 6, E 7 en E 8 d.d. 2 januari 1975. (rechts). (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
De westzijde van het station met de uitrijseinen E1, E2 en E3, Post II en een in de richting Uitgeest vertrekkend treinstel Plan V d.d. 13 april 1974. (Foto: R.T. Jongerius) (links)
en de rangeerseinpaal W met het emplacement gezien in oostelijke richting d.d. 15 mei 1975. (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts). (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het emplacement in westelijke richting (links) en de rangeerstoplantaarns T5 en T4 (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De uitrijseinen E4 en E5 (links) en het emplacement in westelijke richting met links post II (rechts) d.d. 3 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De seinbrug met de inrijseinen J en K zijde Haarlem Goederen d.d. 15 mei 1975.
Het vertakkingssein J met de akkolade geldt voor treinen via het hoofdspoor en het hoofdsein K 1,3 6-8 met het voorsein rechts voor treinen van Haarlem Goederen; het drievoudige vertakkingssein links geldt voor treinen uit de richting Overveen.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
De seinbrug met de seinen EE ... bij de Zuidelijke Splitsing d.d. 17 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)
De seinbrug met een tweevoudig en een drievoudig vertakkingssein bij de Zuidelijke Splitsing d.d. 13 april 1974. (Foto's: R.T. Jongerius) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
De kruising van de spoorlijn Noordelijke Splitsing - Zuidelijke Splitsing met de spoorlijn Haarlem - Zandvoort met op de achtergrond de post Zuidelijke Splitsing (links)
De bovenleiding was nog niet bedienbaar en electrische tractie van de Noordelijke Splitsing naar de Zuidelijke Splitsing en omgekeerd moesten voor de kruising de pantograven laten zakken.
en het inrijsein GG met het vertakkingsvoorsein Hv zijde Overveen (rechts) d.d. 3 januari 1975.
(Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
De voormalige Post T op het eilandperrron d.d. 31 juli 1975. (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het omgebouwde pneumatische stelknoptoestel in post T d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Het omgebouwde pneumatische stelknoptoestel in post T d.d. 22 juli 1976.
(Foto's: Wim Vos)
Een detail van het omgebouwde pneumatische stelknoptoestel in post T d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
De blokkast in post T d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
De blokkast in post T d.d. 22 juli 1976.
(Foto's: Wim Vos)
De blokkast en een gedeelte van het stelknoptoestel in post T d.d. 3 januari 1975. (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Onder de blokkast is het voetpedaal voor de electrische bediening zichtbaar.
Post I d.d. 30 juli 1974 (links) en 15 april 1976 (rechts). (Foto's: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
De heer H.A. Rutgers van der Loeff bij de handelinrichting model HS 1908 in post I d.d. 3 januari 1975.
(Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Post II d.d. 3 januari 1975.
(Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Het meerrijige stelknoptoestel in post II d.d. 4 april 1965 .
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Een detail van het meerrijige stelknoptoestel in post II d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Een close-up van het meerrijige stelknoptoestel in post II d.d. 31 maart 1975. (Foto: R. Ankersmit (†)) (links)
en hetzelfde toestel d.d. 3 januari 1975. (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (rechts).
Op het toestel is een bordje geplaatst i.v.m. de overdracht van dit toestel aan het Spoorwegmuseum.
Het emplacement ter hoogte van de post Zspl d.d. 30 juli 1974. (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en de post Zspl d.d. 31 maart 1975. (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts).
De westzijde van het emplacement in oostelijke richting gezien vanaf de seinbrug met de inrijseinen zijde Lisse (links) en de sporen tussen het station Haarlem en de post Zspl (rechts) d.d. 21 maart 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Het emplacement ter hoogte van de post Zspl in noordelijke richting d.d. 16 juni 1956. De verbindingsbaan was toen nog dubbelsporig. (Foto: J.G.C. van de Meene) (links)
en de sporen tussen de stations Haarlem Goederenstation en Haarlem gezien vanaf de seinbrug met de inrijseinen voor de aansluiting Zspl d.d. 21 maart 1960. (Foto: R. Ankersmit (†) (rechts).
De handelinrichting HSM 1908 in post Zspl d.d. 4 april 1965.
(Foto: J.G.C. van de Meene)
Een detail van de handelinrichting HSM 1908 in post Zspl d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
Een detail van de handelinrichting HSM 1908 in post Zspl d.d. 4 april 1965.
(Foto's: J.G.C. van de Meene)
De sporen bij de post Nspl d.d. 21 maart 1960.
(Foto: R. Ankersmit (†))
De nieuwe NX/CVL post d.d. 15 april 1976. (Foto: F.J. Hoevenagel) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en het nieuwe NX/CVL tableau d.d. 15 mei 1975. (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts).
Het interieur van de NX post te Haarlem d.d. 22 juli 1976.
(Foto's: Wim Vos)
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen