Overveen
Op 21 januari 2025 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening is de naam van de overweg vermeld en er zijn enkele aanvullingen aangebracht.
Het station Overveen ligt aan de spoorlijn Haarlem - Zandvoort bij km. 2.172.
Het station werd geopend op 3 juni 1881 als Overveen-Bloemendaal te Overveen. In 1900 veranderde de naam in Overveen, toen Bloemendaal een eigen station kreeg aan de lijn Haarlem - Uitgeest.
Het stationsgebouw dateert uit 1881 en is een royaal uitgevoerd stenen gebouw. Sinds de sluiting van het loket op 1 februari 1996 is het stationsgebouw op de begane grond na leegstand verbouwd tot tearoom.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de spoorlijn Overveen - Zandvoort door de Duitsers geheel opgebroken.
Direct na de oorlog werd begonnen met de heraanleg van de spoorlijn Overveen - Zandvoort. Het station Zandvoort moest geheel van nieuwe rails en wissels worden
voorzien. Het perron moest worden hersteld en ook het seinstelsel werkte niet meer.
Vanaf 3 juni 1946 kon er weer doorgereden worden naar Zandvoort. Met ingang van 3 mei 1956 werd de spoorlijn Overveen - Zandvoort weer dubbelsporig.
Het stationsgebouw van Overveen gedurende de zomer van het jaar 1971.
(Foto: F.J. Nijland)
Het stationsgebouw dateert van 1880 en is gebouwd in opdracht van de Haarlem-Zandvoort Spoorweg-Maatschappij (HZSM); het behoort tot de collectie van bijzondere stationsgebouwen in Nederland.
Het station Overveen kijkend richting Zandvoort (links)
en de buurtgoederentrein 6123 (Haarlem Goederen - Zandvoort), bestaande uit locomotief NS 2269, een open wagen en een lege huisvuilwagen met bestemming Zandvoort (rechts) d.d. 2 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Een grindtrein, met locomotief NS 2228, tijdens het lossen voor het ophogen van de spoorbaan Haarlem - Overveen i.v.m. de aanleg van een viaduct over de nieuwe Westelijke Randweg van Haarlem (links)
en dezelfde grindtrein bij het vertrek richting Haarlem; de trein is in Overveen via de wissels 2 en 1 is teruggezet op het spoor richting Haarlem om het spoor richting Zandvoort vrij te maken voor een reizigerstrein (rechts) d.d. 2 april 1960.
(Foto's: R. Ankersmit (†))
Een locomotief uit de serie NS 1200 met een reizigerstrein Maastricht - Zandvoort in de duinen bij Overveen, even voorbij de brug over de Zanderijvaart.
(Foto: G.J. de Swart) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Een trein van Zandvoort naar Maastricht met de locomotief NS 1204 op de brug over de Zanderijvaart d.d. 11 oktober 1975 (links)
en trein 830 van Maastricht naar Zandvoort met de locomotief NS 1211 op de brug over de Zanderijvaart d.d. 14 augustus 1965 (rechts).
(Foto's: J.C. de Jongh) (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)
Gebruikte afkortingen:
- Ovn = Overveen
- Hlm = Haarlem
- Zspl = Haarlem Zuidelijke Splitsing
- Zvt = Zandvoort
Blokstelsels:
- Overveen - Zandvoort aan Zee = Blokstelsel III
- Overveen - Haarlem = Relaisblokstelsel III
De emplacementstekening van Overveen.
Post T
In de post was een HSM handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.
Tekening van de handelinrichting in post T.
Er waren nogal een aantal bijzonderheden in de beveiliging van het station Overveen t.w.:
- De overweg in de Bloemendaalsche Straatweg werd niet bediend vanuit de post doch met een aparte handelinrichting nabij de overweg.
Bij de overweg was een éénhandelstoeltje geplaatst; nadat de overweg was gesloten werd het handel van dit éénhandelstoeltje omgelegd waarna de seinen A1 en B1,2 uit de stand konden worden gebracht.
- Op het baanvak Overveen - Haarlem was relaisblokstelsel III in gebruik terwijl het baanvak Overveen - Zandvoort was beveiligd met een traditioneel blokstelsel III.
De koppeling tussen het relaisblokstelsel en het toestel vond plaats met behulp van venster 6; dit venster kon worden vrijgemaakt door het drukken van de knop "Zelfontbl." nadat het venstertje "Blok n. Hlm" door post II te Haarlem was vrijgemaakt.
Na het vertrek van de trein richting Haarlem wordt het relaisblokstelsel door het berijden van de geïsoleerde spoorstaaf weer is de normale stand gebracht; hierna bedient Overveen venster 6 (wordt rood).
- Voor treinbewegingen richting Haarlem was behalve de medewerking van post II te Haarlem ook medewerking van post Haarlem Zuidelijke Splitsing noodzakelijk.
Deze medewerking was noodzakelijk vanwege de aanwezige kruising in het baanvak Overveen - Haarlem met de verbindingsbaan tussen Haarlem Zuidelijke Splitsing en Haarlem Noordelijke Splitsing.
Het afstandssein van deze kruising (GG) wordt bediend door de post Haarlem Zuidelijke Splitsing.
De vrijwel haakse kruising van de spoorlijn Haarlem - Zandvoort met de verbindingsbaan tussen Bloemendaal en Haarlem Goederen, kijkend in de richting Overveen d.d. 21 maart 1960.
Rechts de stootjukken van de opstelsporen die zijn aangelegd op de plaats van het voormalige locomotievendepot.
Om te voorkomen dat de pantografen op de kruising de bovenleiding kapot zouden trekken liep deze op beide lijnen in de richting van de kruising omhoog.
Van enkele tientallen meters voor, tot evenveel na de kruising was de bovenleiding aldus boven het bereik van de pantografen en konden deze dus zonder de draden te raken de kruising passeren.
Voor de kruising moest de tractie worden uitgeschakeld, voorbij de kruising kon deze weer worden ingeschakeld.
(Foto: R. Ankersmit (†))
Alle bijzonderheden en bedieningshandelingen staan hier beschreven.
Met ingang van 25 augustus 1958 zijn de Spooraansluitingen Waterleiding en gemeente Bloemendaal met de wissels B en C en het stopontspoorblok St A opgebroken.
Met ingang van 24 oktober 1960 is de wisselverbinding 1 - 2 opgebroken.
De emplacementstekening van Overveen na de wijzigingen d.d. 25 augustus 1958 en 24 oktober 1960.
Tekening van de handelinrichting in post T na de wijziging d.d. 25 augustus 1958 en 24 oktober 1960.
De sporen in Overveen in oostelijke richting d.d. 2 februari 1975.
De lichtseinen zijn reeds geplaatst en zijn op 25 mei 1975 bij de indienststelling van de NX beveiliging van Haarlem in gebruik genomen.
(Foto's: Wim Vos)
Alle bijzonderheden en bedieningshandelingen staan hier beschreven.
Met ingang van 25 mei 1975 is het station Overveen een halte langs de vrije baan geworden en is de klassieke beveiliging vervallen.
Voor een beschrijving van het station Haarlem klik hier.
Voor een beschrijving van het station Zandvoort aan Zee klik hier.
Terug naar Home
Terug naar seinhuizen