Zandvoort aan Zee



Op 21 januari 2025 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
In de emplacementstekening zijn de namen van de overwegen vermeld.

Het station Zandvoort aan Zee is het eindpunt van de spoorlijn Haarlem - Zandvoort; dit kopstation werd geopend op 3 juni 188.
Het stationsgebouw was een houten gebouw, tussen het station en het Zandvoortse Kurhaus werd een passage gebouwd, die in 1925 door een brand werd verwoest.
Omdat het station een eind van het centrum van Zandvoort vandaan lag, werd later nog een halte geopend: Zandvoort Dorp.
In 1908 werd de spoorlijn verlegd, waardoor het station iets verder van het strand kwam te liggen en tegelijk dichter bij het dorp.
Er kwam toen ook een nieuw stationsgebouw en daardoor is tevens de extra halte Zandvoort Dorp, die overbodig was geworden, gesloten.

Het huidige station droeg vanaf 1 juni 1921 de naam Zandvoort Bad en op 22 mei 1955 werd de naam gewijzigd in Zandvoort aan Zee.

Gebruikte afkortingen:

Blokstelsel:
      

De oostzijde van het emplacement met de wisselverbinding 1A/B met op de achtergrond de overweg in de Sophiaweg / Van Lennepweg d.d. 2 april 1960 (links)
en de aankomst van de facultatieve reizigerstrein 15017 van Amsterdam naar Zandvoort d.d. 23 juni 1963.
Facultatieve reizigerstreinen reden op dit traject om strandbezoekers te vervoeren.
De trein bestaat uit de treinstellen ElD5 803 en ElD4 748 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))


      

De goederensporen gezien in noordelijke richting met links de verhoogde zijlading, de goederenloods en de losweg en op de achtergrond het overlaadstation voor huisvuil,
waar de inhoud van de vuilnisauto's vanaf de verdieping in de VAM-wagen werd gestort d.d. 2 april 1960 (links)
en het perron met links de reizigerstrein 823 met locomotief 1203 en rechts de facultatieve lege reizigerstrein 15018 (terug naar Amsterdam) d.d. 23 juni 1963 (rechts).
(Foto's: R. Ankersmit (†))



De vertrekkende lege facultatieve trein 15016 van Zandvoort naar Amsterdam d.d. 23 juni 1963.
De trein bestaat uit de treinstellen ElD4 761 en 768 en passeert juist de overweg in de Haltestraat.
Op het andere perronspoor staat de reguliere reizigerstrein 816 met locomotief NS 1203, die opgesloten staat tegen het stootjuk.
De vervangende locomotief staat gereed op het middenspoor 3.
(Foto: R. Ankersmit (†))


      

De locomotief NS 1203 op het middenspoor 3 d.d.23 juni 1963.
Deze locomotief zal voor de gereedstaande reizigerstrein 823 (in de verte zichtbaar) worden geplaatst.
(Foto: R. Ankersmit (†))


      

Het emplacement is oostelijke richting met rechts post T (links) en de sporen in westelijke richting (rechts) d.d. 17 augustus 1974.
(Foto's: Wim Vos)



De oostzijde van het emplacement d.d. 2 februari 1975.    De lichtseinen zijn reeds geplaatst.
(Foto: Wim Vos)



De emplacementstekening van Zandvoort aan Zee.


Post T



Post T d.d. 10 februari 1975.
(Foto: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)

In de post was een Siemens & Halske handelinrichting geplaatst; voor een uitleg over de werking van dit toestel klik hier.


De tekening van de handelinrichting in post T.

Alle bedieningshandelingen staan hier beschreven.

Met ingang van 10 mei 1975 is de klassieke beveiliging te Zandvoort aan Zee vervallen en is de beveiliging van dit station een onderdeel geworden van de NX/CVL beveiliging bediend vanuit Haarlem.


Het interieur van de NX post te Haarlem d.d. 22 juli 1976. (Foto: Wim Vos)
Boven Haarlem Goederenstation en rechts Zandvoort aan Zee


Voor een beschrijving van het station Overveen klik hier.
Terug naar home Terug naar seinhuizen