Waddinxveen



Op 26 november 2024 zijn een aantal foto's uit de Beeldbank van de NVBS toegevoegd; deze nieuwe foto's zijn te herkennen aan de blauwe beschrijving van de foto's.
De emplacementstekening en de toesteltekeningen zijn aangepast aan de huidige standaard.

Het station Waddinxveen ligt aan de enkelsporige spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn bij km. 8.084.
Het station werd geopend op 7 oktober 1934. In 2004 is het oorspronkelijke stationsgebouw gesloopt.


Het tegeltableau met de stationsnaam.
(Foto: N. Grootenboer)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



Het perron langs spoor 1 met het stationsgebouw en de goederenloods d.d. 10 juli 1959.
Voor het kantoor een Alkmaarse Handelinrichting en een overwegwindwerk.
(Foto: R. Ankersmit (†))


      

De zuidzijde van het emplacement met het binnenkomende treinstel NS ElD2 326 als trein 3325 (Gouda - Alphen aan den Rijn) (links)
en de zuidzijde van het emplacement gezien in noordelijke richting met langs het perron het treinstel NS ElD2 326 als trein 3325 (Gouda - Alphen).
Langs de losweg is een open goederenwagen NS 56484 GTMK te zien en daarachter het stationsgebouw
(met een vlag ter gelegenheid van de verjaardag van koningin Juliana) (rechts) d.d. 30 april 1958.
(Foto's: R. Ankersmit (†))


      

Het emplacement gezien in noordelijke richting d.d. 21 juli 1975.    (Foto: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen) (links)
en het emplacement gezien vanaf de overweg in de Kerkweg, kijkend richting zuid d.d. 30 april 1958.     (Foto: R. Ankersmit (†)) (rechts).


      

De straatzijde van het stationsgebouw (links) en het stationsgebouw gezien in noordelijke richting (rechts) d.d. 21 juli 1975.
Het kopspoor voor de goederenloods is opgebroken, maar de Alkmaarse Handelinrichting is nog aanwezig.
(Foto's: F.J. Hoevenagel)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen).


      

Het emplacement in zuidelijke richting (links) en de aankomst van een trein uit Boskoop (rechts) d.d. 8 februari 1977.
(Foto's: Wim Vos)


            

Het "Amerikaanse" inrijvoorsein Av zijde Gouda d.d. 18 oktober 1977.    (Foto: F.J. Hoevenagel) (links) , het uitrijsein B1,2 richting Gouda is uit de stand "stop" gebracht (midden)
en een treinstel NS plan V uit Gouda passeert het uitrijsein B1,2 (rechts) d.d. 31 maart 1982.    (Foto's: N. Grootenboer)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



De wisselverwarming met gasflessen van wissel 6 aan de noordzijde van het emplacement.
(Foto: N. Grootenboer)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)



De emplacementstekening van Waddinxveen.

Gebruikte afkortingen: Blokstelsels: Met ingang van 19 december 1976 is de 8-voudige Alkmaarse Handelinrichting en het windwerk voor de overwegbediening op het perron vervallen en is in post T een nieuw 8-voudig Siemens & Halske bedieningstoestel zonder blokkast
en een stelknoptoestel voor de bediening van het overpad en de overweg in de Kerkweg geplaatst.
Deze wijziging heeft plaatsgevonden naar aanleiding van klachten van het dienstdoende personeel over de overlast van de plaatselijke jeugd met name in de weekenden bij het uitvoeren van de werkzaamheden op het perron.
Als tussenoplossing is eerst een soort omrastering om de Alkmaarse Handelinrichting en het windwerk geplaatst waardoor het dienstdoende personeel in een soort "kippenhok" moest dienst doen maar dit bleek dus ook geen oplossing
en daarom is uiteindelijk de onderstaande definitieve aanpassing uitgevoerd.

In post T is toen een Siemens & Halske handelinrichting zonder blokkast, een aparte blokkast, een signaleringstableau en een stelknoptoestel voor de bediening van het overpad en de overweg in de Kerkweg geplaatst.

Voor een uitleg over de werking van de handelinrichting klik hier, voor een uitleg over de werking van de blokkast klik hier en voor een uitleg over de werking van het stelknoptoestel klik hier.


Post T

    

De Siemens & Halske handelinrichting zonder blokkast (links) en de losse blokkast (rechts) in post T d.d. 21 februari 1982.
(Foto's: Wim Vos)


    

Het signaleringstableauinterieur (links) en het stelknoptoestel voor de bediening van het overpad en de overweg in de Kerkweg (rechts) in post T d.d. 21 februari 1982.
(Foto's: Wim Vos)



Tekeningen van de apparatuur in post T.
Van links naar rechts de handelinrichting, de blokkast, het signaleringstableau en het stelknoptoestel voor bediening van de overweg in de Kerkweg en het overpad.

Vertrekseinlichten

Voor treinen van spoor 1 resp. spoor 2 naar Gouda in een vertrekseinlicht aangebracht.

Signaleringslampje wissel 5

Het onbezet zijn van het wissel 5 wordt aangegeven door een normaal wit brandend signaleringslampje dat is aangebracht op de handelinrichting.
Als dit lampje is gedoofd, dan moet worden aangenomen dat dit wissel bezet is en dus niet mag worden omgelegd.

Alle bedieningshandelingen staan hier beschreven.

Met ingang van 21 september 1982 is de klassieke beveiliging buiten dienst gesteld en is een VCVL beveiliging bediend vanuit Post T Utrecht in dienst gesteld.

            

Het uitrijsein C1,2 kort voor de modernisering van de beveiliging. Bij het overpad zijn inmiddels automatische slagbomen en een nog afgekruist dwergsein geplaatst. (links) ,
de AHOB in de Kerkweg wordt in gebruik genomen (midden) en de ontmanteling van het inrijsein D1,2 zijde Boskoop (rechts).
(Foto's: N. Grootenboer)    (bron: Stichting SNR Railverzamelingen)


Voor een beschrijving van het station Boskoop klik hier.
Voor een beschrijving van de NX-beveiliging van het station Gouda klik hier.

Terug naar Home Terug naar seinhuizen