Algemeen Blokstelsel II is de opvolger van blokstelsel I. Blokstelsel I had het bezwaar dat er bij het vergeten blokken de zaak gestoord kon raken. Bij blokstelsel II met de toevoeging van een extra venster kon dit niet gebeuren. Ook zat er een beveiliging in dat pas geblokt kon worden als daadwerkelijk de trein gepasseerd was via een blokknopsper wat werkte met spoordetectie.
Blokstelsel II
Het bloktoestel.
Het bloktoestel dat gebruikt wordt voor blokstelsel II hoeft niet voorzien te zijn van handels. De seinen kunnen ook via een elektrische koppeling bediend worden vanuit een stelknoptoestel.
Op de bovenstaande tekening zien we een aantal vaste onderdelen van blokstelsel A. Bloksloten voor de stationsbeveiliging zijn weggelaten evenals de handels en toebehoren. We zien van boven naar beneden de volgende onderdelen:
De wekker met wekknop voor communicatie met het volgende station of blokpost(Blokpost I, station A en station B)
De bloknopsper. Ter voorkoming van vroegtijdig blokken van een trein
Vier bloksloten met:
Blok naar ..
Voorbijgang bij ..
Blok naar ..
Voorbijgang bij ..
De rijwegkrukjes voor het vrijmaken van het in- en uitrijsein.
De handels van de in- en uitrijseinen.
Dit zijn de vaste onderdelen van blokstelsel II. Eventueel kan dit weer gekoppeld zijn met de plaatselijke beveiliging.
Wekkers Met wekknoppen kan men berichten sturen. We praten hier over vaste korte berichten want voor lange berichten bestaat de bloktelefoon.
Bloksloten Voorbijgangsvenster Het blokslot geeft aan dat de trein vertrokken zit en in het blok zit.
Blokvenster Het toestemmingsblokslot waaraan het uitrijsein gekoppeld was; zonder het vrijkomen van dit blokslot kan er geen sein worden bediend.
Blokstelsel II in vogelvlucht.
Blokstelsel II in vogelvlucht. Klik op volgende of vorige om de verschillende stappen te bekijken.
Het bovenstaande plaatje geeft visueel weer hoe het blokstels snel weergegeven werkt. Hieronder staat kort omschreven in stappen hoe het in z'n werking gaat.
Als voorbeeld nemen we een trein die van station A naar station B wil rijden.
Station A wekt blokpost I
De trein rijdt het eerste blok binnen.
Achter de trein wordt het bloksein B in de stand stop gezet en de trein wordt geblokt.
Blokpost I wekt station B
De trein passert blokpost I waarbij de blokknopsper door de spoordetectie vrij springt,
Achter de trein wordt het bloksein B in de stand stop gebracht en de trein wordt geblokt.
Het blok tussen A en 1 is weer vrij. Het bloksein B wordt uit de stand stop gebracht.
De trein nadert station B. Station B verricht de plaatselijke gebruikelijke handelingen voor het binnen nemen van de trein.
Het inrijsein B komt uit de stand stop.
De trein passeert het inrijsein B. Het sein komt weer in de stand stop en de trein wordt binnengeblokt.
Het blok tussen 1 en B is weer vrij. Het bloksein B wordt uit de stand stop gebracht.
Toestel is weer normaal
Slot Het blokstelsel II is erg eenvoudig. Er zijn ook maar vier draden nodig; twee voor de opgaande lijn (ene spoor) en twee voor de afgaande lijn (andere spoor). Later is blokstelsel II vervangen door blokstelsel III.